The right to progress. Analysis of a socio-educational program in the key of university democratization
DOI:
https://doi.org/10.33255/2591/1453Keywords:
education, university, democratization, students, ProgresarAbstract
This article addresses the main issues emerging from the thesis entitled Efectos y Sentidos del Progresar
desde las voces de los y las estudiantes universitarios. It seeks to describe the meanings assigned to the
Student Support Program in Argentina (Progresar) during the first two years of its implementation. To do
this, the voices of its headlines in the province of Entre Ríos are taken up again. Among the contribution
we can mention the assessment of the policy developed as essential to access and remain at the university
level. Its characteristics are highlighted, such as: universality, the possibility of contemplating multiple
educational trajectories, continuity and relationship with other social protection proposals, participation in
it and the integrality of initiatives that it intended to develop. In this framework, information is provided
for the discussion around the democratization of the higher university level and the participation of the
actors to whom the policies implemented for this purpose are intended, understanding the students as
subjects of rights, protagonists of their reality.
Downloads
References
BOLIS, Jorgelina (2018). EL DERECHO A PROGRESAR. Sentidos en torno a la política, lo público y el Estado en jóvenes que participan en el programa de Respaldo a Estudiantes de Argentina. (Tesis de doctorado no publicada). Facultad de Periodismo y Comunicación Social. Universidad Nacional de la Plata, Buenos Aires.
BOURDIEU, Pierre (2011). El sentido social del gusto. Elementos para una sociología de la cultura. Siglo Veintiuno.
CASTEL, R. (2010). El ascenso de las incertidumbres: trabajo, protecciones, estatuto del individuo. FCE.
CASTEL, R. (2013). La inseguridad social ¿Qué es estar protegido? Editorial Manantial. [Trabajo original publicado en 2003].
CHIROLEU, Adriana (2018). Democratización e inclusión en la universidad argentina: sus alcances durante los gobiernos Kirchner (2003-2015). Educacao em Revista, N.º 34.
CHUDNOVSKY, Mariana (2017). Navegar el Estado sin zozobrar en el intento. En: Yeyati, E. L. (ed.). 100 políticas para la Argentina del 2030. Ciudad de Lectores. 34-36.
DENZIN, Norman e Yvonna Lincoln (2011). El campo de la investigación cualitativa. Gedisa.
DI GIOVAMBATTISTA, Ana Paula; Pablo Gallo y Demian Panigo (2014). El impacto distributivo del “PROG.R.ES.AR.” en Argentina. Una primera aproximación en base a microsimulaciones. Empleo, desempleo y políticas de empleo, N.º 17.
FERNANDEZ, Cristina [Televisión Pública] (2014). Visión 7: Cristina presentó el programa "Progresar", para jóvenes [video]. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=vUP5u6b66XY
FRASER, Nancy (1997). Fortunas del feminismo. Del capitalismo gestionado por el Estado a la crisis neoliberal. Instituto de Altos Estudios Nacionales del Ecuador. [Fecha de edición: 2015].
FREIRE, Pablo (1990). La naturaleza política de la educación. Cultura, poder y liberación. Paidós.
FREIRE, Pablo (2013). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI Editores.
GARCÍA DE FANELLI, Ana (2015). La cuestión de la graduación en las universidades nacionales de la Argentina: Indicadores y políticas públicas a comienzos del siglo XXI. Propuesta Educativa, 24 (43), 17 - 31. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. ISSN 1995-7785.
GLUZ, Nora e Inés Rodríguez Moyano (2016). Jóvenes y universidad. El PROG.R.ES.AR y la democratización del nivel superior. Revista del IICE, 39, 67-82. 134
HONNETH, Axel (1992). La lucha por el reconocimiento. Por una gramática moral de los conflictos sociales. Frankfurt: Suhrkamp Verlag. Traducción castellana por Ballestero, Manuel. Revisión por Vilar, Gerard. Barcelona: CRÍTICA (Grijalbo Mondadori), 1997.
LARA, María Esther y Luisa María Salazar Acosta (2017). La incidencia del PROGRESAR en la trayectoria académica de jóvenes argentinos. Un estudio de caso. Question, 1(56), DOI: https://doi.org/10.24215/16696581e006
LOMBARDÍA, María Laura (2018). Análisis del Programa de Respaldo a Estudiantes de Argentina - PROGRESAR: aciertos, desaciertos y vicisitudes de una política social innovadora (2014 - 2018). (Tesis de maestría no publicada). Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.
MEDINA, Juan Manuel; Humberto Tommasino y Maximiliano Toni (2018). Extensión crítica: Construcción de una universidad en contexto: sistematización de experiencias de gestión y territorio de la Universidad Nacional de Rosario. Editorial de la Universidad Nacional de Rosario.
MONTESINO MÁRSICO, Camila (2022). Efectos y Sentidos del Progresar desde las voces de los y las estudiantes universitarios (Tesis de grado no publicada). Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Entre Ríos.
PEÑA, Nancy (2016). Evaluación de Impacto de Prog.r.es.ar. sobre la educación superior argentina. Universidad Nacional de Cuyo. Disponible en: https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/8362/nancy-pea.pdf
RINESI, Eduardo (2014). La educación como derecho. BICENTENARIO. Disponible en: http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/monitor/Bicentenario/Bicentenario-2014-%20abril.pdf
RINESI, Eduardo (2015). Filosofía (y) política de la Universidad. Ediciones UNGS.
TERIGI, Flavia (2009). Las trayectorias escolares. Del problema individual al desafío de política educativa. Disponible en: http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL004307.pdf
TERIGI, Flavia (2010). Las cronologías de aprendizaje: un concepto para pensar las trayectorias escolares. Jornada de apertura ciclo lectivo 2010. Ministerio de Cultura y Educación de La Pampa. Disponible en: https://www.chubut.edu.ar/concurso/material/concursos/Terigi-Conferencia.pdf
TERIGI, Flavia (2016). Políticas públicas en Educación tras doce años de gobierno de Néstor Kirchner y Cristina Fernández. ANÁLISIS, 16, 5 - 42.
TORRES, Rosa María (1985). Educación popular: un encuentro con Paulo Freire. Centro Editor de América Latina.