Three conceptions about teaching in secondary schools

Authors

  • Gimena Machicado Universidad Nacional de General Sarmiento, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.33255/2591/1570

Keywords:

Secondary Education, Teaching, Teachers, Conceptions, Vulnerability

Abstract

The article presents part of the main results of an investigation that aimed to analyze the conceptions about the teaching of teachers who work in secondary schools that receive students from social sectors in vulnerable situations. Regarding the methodology, the case study method was used and eight teachers who work in four state-run public secondary schools in Regions 6 and 9 of the Province of Buenos Aires were taken as cases. The results obtained make it possible to identify and characterize three types of conceptions shared by teachers about teaching in these contexts. In turn, these conceptions reveal various challenges for teaching in this type of secondary schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARRUFAT, María Jesús Gallego (1991). Investigación sobre pensamientos del profesor: aproximaciones al estudio de las «teorías y creencias de los profesores». Revista española de pedagogía, 49(189), 287-325.

CASTEL, Robert (1995). De la exclusión como estado a la vulnerabilidad como proceso. Archipiélago, 21, 27-36.

CLARK, Christopher y Penélope Peterson (1990). Procesos de pensamiento de los docentes. En: Wittrock, Merlin (comp.). La investigación de la enseñanza III. Paidós, MEC. 444-531.

COLL, César y Elena Martín (2006). Vigencia del debate curricular: aprendizajes básicos, competencias y estándares. Secretaría de Educación Pública.

COLS, Estela (2011). Estilos de enseñanza. Sentidos personales y configuraciones de acción tras la semejanza de las palabras. Homo Sapiens.

DENZIN, Norman K. (1970). Sociological Methods: A Source Book. Aldine Publishing Company.

DÍAZ, Luz Nidia Álvarez y Marisol Moreno Angarita (2012). El pensamiento del profesor: entre la teoría y la práctica. Universidad Nacional de Colombia.

FELDMAN, Daniel (1992). ¿Por qué estudiar las creencias y las teorías personales de los docentes? Revista del IICE, 1(1), 41-50.

GARCÍA RUSO, Herminia María (2003). Antecedentes, evolución y aportaciones de la investigación del pensamiento y conocimiento del profesor de educación física. Adaxe: revista de estudos e experiencias educativas, (19), 105-133.

HIDALGO, Nina y F. Javier Murillo (2017). Las concepciones sobre el proceso de evaluación del aprendizaje de los estudiantes. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(1), 107-128.

JIMÉNEZ LLANOS, Ana Beatriz y Luis Feliciano García (2006). Pensar el pensamiento del profesorado. Revista española de pedagogía, 105-122.

MARTÍNEZ BONAFÉ, Jaume (1988). Pensamiento del profesor y renovación pedagógica. Investigación en la escuela, (4), 13-18.

PÉREZ, Ángel I. y José Gimeno Sacristán (1988). Pensamiento y acción en el profesor: de los estudios sobre la planificación al pensamiento práctico. Infancia y Aprendizaje, 42, 37-64.

PRATT, Daniel D (1992). Conceptions of teaching. Adult education quarterly, 42(4), 203-220.

ROJAS FABRIS, María Teresa (2014). Las creencias docentes: delimitación del concepto y propuesta para la investigación. Diálogos educativos, (27), 89-112. Recuperado de: http://revistas.umce.cl/index.php/dialogoseducativos/article/view/1039

RUIZ OLABUÉNAGA, José Ignacio (1996). El diseño cualitativo. Metodología de la investigación cualitativa. Universidad de Deusto.

SHULMAN, Lee S. (1989). Paradigmas y programas de investigación en el estudio de la enseñanza: una perspectiva contemporánea. En: Wittrock, Merlin (comp.). La investigación de la enseñanza I. Paidós, MEC.

STAKE, Robert E. (1995). Investigación con estudio de casos. Morata.

STEINBERG, Cora; Guillermina Tiramonti y Sandra Ziegler (eds.) (2018). Políticas educativas para transformar la educación secundaria. Estudio de casos a nivel provincial. Primera etapa. UNICEF-FLACSO. Recuperado de: https://www.unicef.org/argentina/sites/unicef.org.argentina/files/2018-04/Educacion_UNICEF_Flacso_PoliticasEducativas.pdf

TERIGI, Flavia et al. (2013). La educación secundaria obligatoria en la Argentina: entre la expansión del modelo tradicional y las alternativas de baja escala. Revista del IICE, (33), 27-46. Recuperado de: https://doi.org/10.34096/riice.n33.1099

THOMPSON, Alba G. (1992). Teachers’ Beliefs and Conceptions: A Synthesis of the Research. En: Grouws, Douglas A. (Ed.). Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning. Macmillan. 127-146.

Published

2023-06-26

How to Cite

Machicado, G. (2023). Three conceptions about teaching in secondary schools. Educación Y Vínculos. Journal of Interdisciplinary Studies in Education, 6–21. https://doi.org/10.33255/2591/1570

Issue

Section

Artículos