An exploration of educational policies for teacher training in Entre Ríos

Authors

  • Julio Sebastián Merki National University of Entre Rios, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.33255/2591/1749

Keywords:

higher education, educational policies, teacher training, curriculum spaces, - curriculum study

Abstract

This work arises as the closing of the assignment to the chair of Government and Organization of Educational Systems and Institutions (FCEdu-UNER). In it, an exploratory study is carried out on educational policies for higher education that depend on the Entre Ríos Education Council. It focuses on teacher training, especially the curricular spaces called Analysis and Organization of Educational Institutions, which is closely linked to the named chair. An overall reading of the level is proposed from the resolutions and a curricular analysis providing hypotheses for discussion. Throughout the text, possible dimensions that can continue to be studied are mentioned. Finally, some suggestions are left to promote changes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASPRELLA, G. (2016). La interpelación de lo cotidiano a las políticas educativas. En Asprella, G. y Vicente, M. E. La vida cotidiana de las instituciones educativas: una mirada pedagógica a la gestión de la escuela secundaria. EDULP.

CHEVALLARD, Y. (2018). La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Aique.

FRIGERIO, G. (2000). Conferencia ¿Las reformas educativas reforman las escuelas o las escuelas reforman las reformas? Reunión de trabajo: Educación y Prospectiva, UNESCO, OREALC. Centro de estudios multidisciplinarios. Argentina-Santiago de Chile.

GARCÍA, L. et al. (2015). Administración y gestión de la educación. La configuración del campo de estudio. UNQ Editorial.

GVIRTZ, S. y Torre, E. (2015). La dimensión política y técnica de la gestión educativa. En Tedesco, J. C. La educación argentina hoy. La urgencia del largo plazo. Siglo XXI Editores.

ROCKWELL, E. (2018). Vivir entre escuelas: relatos y presencias. Antología esencial. CLACSO.

TELLO, C. (2011). Epistemologías de la política educativa y justicia social en América Latina. Nómadas (Madrid) (Especial: América Latina), pp. 489-500. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.13679/pr.13679.pdf

TELLO, C. (2013). Conferencia Objetos de estudio de las políticas educacionales: argumentaciones epistemológicas. XI Congreso Nacional de Educación Educere. Pontificia Universidad Católica Do Paraná. Curitiba.

TERIGI, F. (1999). Currículum. Itinerarios para aprehender un territorio. Santillana.

Marco normativo

CONSEJO GENERAL DE EDUCACIÓN DE ENTRE RÍOS (2019). Régimen Académico Marco. Resolución 4967/19.

CONSEJO GENERAL DE EDUCACIÓN DE ENTRE RÍOS (s.f.). Micrositio Dirección de Educación Superior. Institutos y carreras por Departamentos. Georreferenciación de ISFD estatales. https://des-ers.infd.edu.ar/sitio/institutos-y-carreras-por-departamentos/

CONSEJO GENERAL DE EDUCACIÓN DE ENTRE RÍOS (s.f.). Micrositio Dirección de Educación Superior. Diseños curriculares formación docente. https://des-ers.infd.edu.ar/sitio/formacion-docente/

Published

2023-12-13

How to Cite

Merki, J. S. (2023). An exploration of educational policies for teacher training in Entre Ríos. Educación Y Vínculos. Journal of Interdisciplinary Studies in Education, 140–157. https://doi.org/10.33255/2591/1749

Issue

Section

Artículos