Training and career paths of nursing in Rio Negro in the 1990s.
An analysis from a gender perspective
DOI:
https://doi.org/10.33255/25914669/7255Keywords:
Nursing, professionalization, careers, public sphere, private sphere, careAbstract
This article explores how women and men navigated their educational and professional careers in the field of nursing in the province of Río Negro at the end of the 20th century, in a context of the implementation of neoliberal policies. Based on interviews with public sector workers who earned undergraduate and graduate degrees, the article analyzes the motivations that drove their choice of career, the meanings attributed to their training, the possibilities for professional integration and advancement, and how care work influenced their careers. The choice of nursing appears as a career opportunity but also as an alternative for social mobility and the search for economic stability, influenced by personal, family, and social decisions. The new degrees not only allowed them access to better positions in the occupational hierarchy but also redefined previous educational experiences and gave a high symbolic value to the training. The article also examines the strategies that the interviewees deployed to reconcile the demands of professionalization with domestic and caregiving responsibilities. Overall, this paper proposes a critical reading of nursing careers as journeys crisscrossed by aspirations for advancement (ladders) as well as structural obstacles (labyrinths) that conditioned the training and professional development opportunities for women and men. This work seeks to highlight the persistence of gender inequalities in nursing in Río Negro at a specific historical moment, thereby providing elements for reflection on the current challenges facing the profession.
Downloads
References
Bianchi, S. (2005). El apogeo del mundo burgués (1848-1914). En Historia social del mundo occidental: Del feudalismo a la sociedad contemporánea (pp. 149-194). Universidad Nacional de Quilmes Editorial.
Burin, M. (2021). Laberintos de cristal en la carrera laboral de las mujeres. En S. Gamba & T. Diz (Coords.), Nuevo diccionario de estudios de género y feminismos (1ª ed., pp. 357-358). Editorial Biblos.
Carrasco Bengoa, Cristina y Díaz Corral, Carme (2018). Economía feminista. Desafíos, propuestas, alianzas. Buenos Aires, Argentina: Madreselva.
Ciccia, L. (2022). La invención de los sexos. Cómo la ciencia puso el binarismo en nuestros cerebros y cómo los feminismos pueden ayudarnos a salir de ahí. Siglo XXI.
Connell, R. (2005). Masculinidades (2.ª ed., pp. 225-246). Universidad Nacional Autónoma de México.
D’Alessandro, M. (2018). Economía feminista: Cómo construir una sociedad igualitaria (sin perder el glamour) (4.ª ed., pp. 86-99). Editorial Sudamericana.
Faccia, K. (2015). Continuidades y rupturas del proceso de profesionalización de la enfermería (1955–2011). En C. Biernat, J. M. Cerdá, & K. I. Ramacciotti (Eds.), La salud pública y la enfermería en la Argentina (pp. 315-331). Universidad Nacional de Quilmes Editorial.
García Beaudoux, V. (2018). Carreras de obstáculos y laberintos de cristal. En A. Useros& C. Muñoz (Coords.), El atlas de las mujeres en el mundo: Las luchas históricas y los desafíos actuales del feminismo (pp. 66-69). Editorial Biblos.
Heckel, S. E., & Muñoz, H. (1993). Módulo introductorio. Programa de Profesionalización de Auxiliares de Enfermería (ProPAE). CPSP de Río Negro-OPS-UPCN Seccional Río Negro.
Heckel Ochoteco, Silvia E. (2000). La Reconversión de Empíricos de Enfermería en Argentina (El caso de la Provincia de Río Negro y Córdoba). Educación de enfermería en América Latina. Recuperado de: https://www.slideshare.net/SilviaHeckel/la-reconversin-de-empricos-de-enfermera-en-la-rep-argentina
Jara, M. de los Á. (2015). De empíricas a profesionales: La enfermería en la provincia de Río Negro, 1960-1970. En H. Sampayo (Coord.), El acceso y la exclusión en el cuidado de la salud: Una perspectiva antropológica (pp. 107-136). EDUCO.
Jara, M. de los Á. (2020). La profesionalización de la enfermería en Río Negro. En K. Ramacciotti (Dir.), Historias de la enfermería en Argentina: Pasado y presente de la profesión (pp. 455-484). EDUNPAZ.
Jara, M. de los Á. (2024). La profesionalización de la enfermería en la provincia de Río Negro: Experiencias de trabajadoras y trabajadores del subsector público de salud. Entre el trabajo, la formación y el cuidado (1985-2006) [Tesis de maestría, Universidad Nacional del Comahue]. Repositorio Digital Institucional UNCo. https://rdi.uncoma.edu.ar/handle/uncomaid/18332
Navarro Floria, P., & Nicoletti, M. A. (2001). Río Negro, mil voces en una historia. Neuquén, Argentina: Manuscritos Libros.
Pateman, C. (2018). El desorden de las mujeres: Democracia, feminismo y teoría política. Prometeo Libros.
Pereyra, F., & Micha, A. (2016). La configuración de las condiciones laborales de la enfermería en el Área Metropolitana de Buenos Aires: Un análisis en el cruce del orden de género y la organización del sistema de salud. Salud Colectiva, 12(2), 221-238. https://doi.org/10.18294/sc.2016.730
Ramacciotti, K., & Valobra, A. (2015). Feminización y profesionalización de la enfermería (1940-1955). En C. Biernat, J. M. Cerdá, & K. I. Ramacciotti (Eds.), La salud pública y la enfermería en la Argentina (pp. 287-313). Universidad Nacional de Quilmes Editorial.
Ramacciotti, K. I. (2020). El cuidado sanitario: Hacia una historia de la enfermería en Argentina. En Historias de la enfermería en Argentina: Pasado y presente de una profesión (pp. 29-65). Universidad Nacional de Quilmes Editorial.
Rodríguez Enríquez, C. (2015). Economía feminista y economía del cuidado Aportes conceptuales para el estudio de la desigualdad. Revista Nueva Sociedad, 256, 30 a 44. Recuperado de: https://www.nuso.org/
Serdarevich, Ú. (2020). Herencia de mujeres en la formación de enfermeras. En A. Cammarota& D. Testa (Comps.), Esenciales en debate: Las ciencias de la salud en clave histórica. Profesionalización, Estado, actores e intervenciones (pp. 21-36). Ediciones Imago Mundi.
Sosa, C. (2001). Apuntes de la cátedra de Introducción a la Enfermería (RedFenSur, Colección Enfermería Profesional). UPCN Editora.
Spinelli, H. (2022). Sentir jugar hacer pensar: La acción en el campo de la salud. Universidad Nacional de Lanús.
Varela, N. (2020). Feminismo para principiantes. PenguinRandom House.
Wikander, U. (2016). De criada a empleada: Poder, sexo y división del trabajo (1789-1950). Siglo XXI Editores.
Williams, C. L. (1992). Theglassescalator: Hiddenadvantagesformen in the “female” professions. Social Problems, 39(3), 253-267. https://doi.org/10.2307/3096961
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 María de los Ángeles Jara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
