Maestras, pero trabajadoras: regulación y prácticas de licencias en la escuela profesional provincial de mujeres (Córdoba, primera mitad del siglo XX)

Authors

  • Natalia Andrea Ramírez Universidad Nacional de Quilmes

DOI:

https://doi.org/10.33255/25914669/7256

Keywords:

Female teachers, vocational training, labor rights

Abstract

This article seeks to analyze female teachers’ self-perception as rights-bearing subjects and State employees in a provincial vocational school for women, in the context of the debates surrounding the implementation of national and provincial legislation regulating women’s labor (Law 5291/1907 and Law 2790/1919). Through the examination of leave requests submitted by these teacher-workers, we reconstruct their arguments for requesting various types of leave and economic benefits established under the regulatory frameworks governing women’s labor and public employment in the province of Córdoba, Argentina. This issue is particularly compelling given that the institution was part of a provincial educational and labor project aimed at providing moral and technical training to impoverished women in trades, with the goal of enabling them to become self-sufficient. The primary subjects of this study are vocational (trade) teachers, and to a lesser extent, elementary education teachers, since the institution offered professional training beyond the level of primary education. Throughout the article, we explore the claims made by these teachers in order to understand how they interpreted and articulated their labor rights, the positions from which they spoke as rights-bearing individuals, and their relationship to social policies and state protections for working mothers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Biernat, C., & Queirolo, G. (2018). Mujeres, profesiones y procesos de profesionalización en la Argentina y Brasil. Anuario del Instituto de Historia Argentina, 18(1), e060. https://doi.org/10.24215/2314-257Xe060

Biernat, C., & Ramacciotti, K. (2013). Crecer y multiplicarse: La política sanitaria materno-infantil argentina 1900-1960. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Biblos.

Biernat, C., & Ramacciotti, K. (2012). Políticas sociales. Entre demandas y resistencias. Argentina 1930-1970. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Billorou, M. J., & Cornelis, S. M. (2024). Apuntes sobre una escuela profesional de mujeres en el interior del país (1945-1955). Del prudente saber y el máximo posible de sabor, (20), 1–22. https://doi.org/10.33255/26184141/2028e0045

Cammarota, A. (2021). Malas maestras. Educación, género y conflicto en el sistema escolar argentino. Grupo Editor Universitario.

Caldo, P., & Pellegrini, M. (2017). Fotografías de una escuela profesional de mujeres: Entre lo dicho y lo retratado, 1938-1965. Meridional, 9, 191–210. Universidad Nacional de Chile.

Lobato, M. (2007). Historia de trabajadoras en la Argentina en el siglo XX. Buenos Aires: Edhasa.

Maritano, O. (2022). Colocación y domesticidad: El Buen Pastor como dispositivo formador de mano de obra femenina en la Córdoba de entresiglos (XIX-XX). Trabajo y Sociedad, 39, 357–372. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Instituto de Estudios para el Desarrollo Social.

Nari, M. (2004). Políticas de maternidad y maternalismo político, Buenos Aires, 1890-1940. Buenos Aires: Biblos.

Ortiz Bergia, M. J. (2009a). El intervencionismo estatal en el espacio provincial: Construcción de políticas laborales en Córdoba, 1930-1943. Población y Sociedad, 16, 151–186.

Ortiz Bergia, M. J. (2009b). De caridades y derechos. La construcción de políticas sociales en el interior argentino. Córdoba, 1930-1943 (1ª ed.). Córdoba: Centro de Estudios Históricos “Prof. Carlos S. A. Segreti”.

Pécora, G. (2006). Los talleres de tejidos como experiencia de educación técnica en Córdoba. En Memoria Académica. XIV Jornadas Argentinas de Historia de la Educación, 9 al 11 de agosto de 2006, La Plata, Argentina. Habitar la escuela: producciones, encuentros y conflictos. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.13259/ev.13259.pdf

Queirolo, G. (2020). Mujeres que trabajan. Labores femeninas, Estado y sindicatos (Buenos Aires, 1910-1960). Buenos Aires: GEU-EUDEM.

Ramírez, N. (2025). Pobres, obedientes y profesionales: Escuela profesional provincial para mujeres (Ciudad de Córdoba, 1911-1945) [Tesis de grado.]. Universidad Nacional de Quilmes.

Remedi, F. (2020). De “los domésticos de hoy” a “los trabajadores del hogar del mañana”: Estado y legislación laboral del servicio doméstico (Córdoba, Argentina, 1936). Historia y Sociedad, 42, 37–59. https://doi.org/10.15446/hys.n42.91956

Rodríguez, L. (2019). Cien años de normalismo en Argentina (1870-1970): Apuntes sobre una burocracia destinada a la formación de docentes. Ciencia, Docencia y Tecnología, 30(59), 200–235.

Rodríguez, L. (2024a). Mujeres que estudian en Escuelas Normales, profesionales, comerciales y liceos (Buenos Aires, 1880-1940). Revista Colombiana de Educación, 92, 164–187. https://doi.org/10.17227/rce.num92-17112

Rodríguez, L. (2024b). Cecilia Grierson, las feministas y sus propuestas educativas: Origen y desarrollo de las Escuelas Profesionales de mujeres y las Escuelas Técnicas del Hogar (Buenos Aires, 1900-1930). Claves. Revista de Historia, 10(18), 255–269.

Rodríguez, L. (2024c). La profesión de magisterio: Feminización, salarios y condiciones laborales (Argentina, fines del siglo XIX, principios del XX). VIIº Jornadas CINIG de Estudios de Género y Feminismos y Vº Congreso Internacional de Identidades: Desafíos feministas: logros, confines y estrategias

Silveira, A. (2018). Las escuelas primarias particulares en Capital Federal (1884-1930). Pasado Abierto, 4(8), 160-192.

Suriano, J. (Comp.). (2004). La cuestión social en Argentina 1870-1943. Buenos Aires: La Colmena.

Terreno, A. (2006a). Las políticas de formación laboral del estado cordobés desde los presupuestos (1900-1960). En Memoria Académica. XIV Jornadas Argentinas de Historia de la Educación, 9 al 11 de agosto de 2006, La Plata, Argentina. Habitar la escuela: producciones, encuentros y conflictos. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.13244/ev.13244.pdf

Terreno, A. (2006b). Estado cordobés y formación laboral femenina: Notas de aproximación. Astrolabio, 3, 1-12.

Published

2025-11-04

How to Cite

Ramírez, N. A. (2025). Maestras, pero trabajadoras: regulación y prácticas de licencias en la escuela profesional provincial de mujeres (Córdoba, primera mitad del siglo XX). Ejes De Economía Y Sociedad, 9(17), 1–17. https://doi.org/10.33255/25914669/7256

Issue

Section

Dossier "Saberes, profesiones y género en los mundos del trabajo (Argentina, siglos XX y XXI)"