Epistemology and gender in a latin american coding: historiographical critics from a situated research perspective
Main Article Content
Abstract
This paper exposes some theoretical contributions that were arrived at after a qualitative methodological design of the critical implementation of a educational research in a specific context of teacher training. From the area that integrates the general training of future teachers, the main results of this humanistic, pedagogical and historiographical study emerged. It is framed, within the didactic roles of its teacher-researcher, as part of the evaluation processes carried out during the first semester of 2020, in the midst of the Covid19 pandemic in a higher education of a labor- union institute with a long pedagogical and guild history, in a jurisdiction of Cuyo, in the center-west of Argentina. It is mainly intended to underline from the case study. the socially constructed epistemological contributions on some Latin American problems of gender historiography in the academic field described
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Abero, L. (2015). Investigación educativa: abriendo puertas al conocimiento. Montevideo. 2 (1).
Anijovich, R. Gonzalez, C. (2018). Evaluar para aprender. Aique.
Arzaluz Lozano, S. (2005). La utilización del estudio de caso en el análisis local. Región y sociedad, Colegio de Sonora. 18 (32). pp. 107- 144. http://www.scielo.org.mx/pdf/regsoc/v17n32/v17n32a4.pdf
Bach, A, M. (2010). Las voces de la experiencia, el viraje de la filosofía feminista. Biblos.
Barrancos, D. (2004). Historia, historiografía y género. La Aljaba. 9 (1).
Barrancos, D. (2020). Historia mínima de los feminismos en América Latina. El Colegio de México.
Bianchi, S. (2013). Historia social del mundo occidental. Universidad Nacional de Quilmes.
Bedoya, J. (1998). Epistemología y pedagogía. Ecoe.
Davini, M. (2015). La formación en la práctica docente. Paidós.
Deleis, M. (2001). Mujeres en la política argentina. Aguilar.
Delgado, K. (1996). Evaluación y calidad de la educación. Magisterio.
Diaz, E. (2010). Metodología de las Ciencias Sociales. Biblos.
Diaz, E. (2017). Problemas filosóficos. Biblos.
Donoso, T., Pessoa, M. (2016). La perspectiva de género en la investigación educativa. Cadernos de pesquisa. 23 (3).
Espinosa Miñoso, Y., Gómez Correal, D., Ochoa Muñoz, K. (2014). Feminismo, epistemología y apuestas descoloniales en Abya Yala. Editorial Universidad del Cauca,
Espinoza, E. y Toscano, D. (2015). Metodología de investigación educativa y técnica. Universidad Técnica de Machala.
Feliu, M., Hernández, X. (2011). Enseñar y aprender historia. Grao.
Fuster, F. (2020). Introducción a la historia. Cátedra.
Gargallo, F. (2007). Feminismo latinoamericano, Revista venezolana de Estudios de la Mujer. 12.
Pineau, P. (2015). Políticas socioeducativas y formación docente. Ministerio de Educación de la Nación Argentina.
Rodríguez, J. (2005). La investigación acción educativa, ¿Qué es? ¿Cómo se hace? Doxa.
Santillán, F. (2015). Panorama de investigación educativa y de género en Latinoamérica. Cenid.
Stake, R. (1998). Investigación con estudio de caso. Morata.
Videla, H. (2021). La epistemología del archivo histórico como práctica académica situada. Revista Saberes y Prácticas, 6 (2).