Reflecting on virtual pedagogical experiences in the construction of the teacher- student bond

Main Article Content

Verónica Beatriz Odetti

Abstract

The following work, from a reflective perspective, proposes to rethink the actions deployed in the processes of virtual pedagogical experiences, mainly marked by the particular context of the the COVID-19 pandemic that we had to go through, where the implementation of health policies expressed in the ASPO (Preventive and Mandatory Social Isolation) and DISPO (Social, Preventive and Mandatory Distancing) decrees. Returning to the notion of the teacher-student link in the university framework and focusing on pedagogical experiences, the communicational, content, emotional and also technological aspects are displayed, presenting the notion of an emotional aesthetic configuration, that is presented in a given time, a given space, with contents and with a technicality that implicitly leads to collaboration and a loving communication of acceptance of the other as a legitimate other in coexistence.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Odetti , V. B. . (2022). Reflecting on virtual pedagogical experiences in the construction of the teacher- student bond. El Cardo, (18), 73–88. https://doi.org/10.33255/18511562/1417
Section
Espacio Abierto (Convocatoria permanente)

References

Bateson, G. (1998). Pasos hacia una ecología de la mente. Editorial LOHLÉ-LUMEN

Castells, M. (1998). La era de la información, Vol. 1. Alianza.

Corea, C. y Lewkowicz, I. (2004). Pedagogía del aburrido. Escuelas destituidas, familias. Paidós.

Elías, N. (1990). La sociedad de los individuos. Ediciones Península.

Feldman, D. (2015). Para definir el contenido notas y variaciones sobre el tema en la Universidad. Trayectorias Universitarias, Vol. 1, N.º 1 http://revistas.unlp.edu.ar/TrayectoriasUniversitarias.

Galindo Cáceres, J. (2001). De la sociedad de información a la comunidad de comunicación. http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n29/jgalindo.html

Galindo Cáceres, J. (Coord.) (2011). Comunicología Posible. Hacia una ciencia de la comunicación. Universidad Intercontinental.

Maggio, M. (2018). Reinventar la clase en la universidad. Paidós.

Maggio, M. (2021). Educación en Pandemia. Guía de supervivencia para docentes y familias. Paidós.

Martín-Barbero, J. (2009). Cuando la tecnología deja de ser una ayuda didáctica para convertirse en mediación. En San Martín Alonso, A. (Coord.) Convergencia Tecnológica: la producción de pedagogía high tech [monográfico en línea]. Revista Electrónica Teoría de la

Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información. Vol. 10, N.º 1. Universidad de Salamanca http://www.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_10_01/n10_01_martin-barbero.pdf

Maturana, H. (1997a). La objetividad un argumento para obligar. Granica

Maturana, H. (1997b). Emociones y Lenguaje en Educación y Política. Granica.

Maturana, H. (1999). Transformación en la convivencia. Ed Granica.

Maturana, H. y Bloch, S. (1998). Bilogía del emocionar y alba emoting: respiración y emoción bailando juntos. Domen ediciones.

Maturana, H. y Dávila, X. (2009). Hacia una era post posmoderna en las comunidades educativas. Revista Iberoamericana de Educación. N.º 49, 135-161. https://rieoei.org/historico/documentos/rie49a05.pdf

Maturana, H. y Varela, F. (1984). El árbol del conocimiento. Las bases biológicas del entendimiento humano. Editorial Universitaria

Morin, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. Editorial Gedisa.

Najmanovich, D. (2005a). Estética del Pensamiento Complejo. Revista Andamios Año 1, número 2, 19-42. https://www.scielo.org.mx/pdf/anda/v1n2/v1n2a2.pdf

Najmanovich, D. (2005b). El juego de los vínculos: subjetividad y red social: figuras en mutación. Biblos.

Najmanovich, D. (2010). Epistemología y Nuevos Paradigmas en Educación. Educar y aprender en la sociedad-red. Revista Rizoma freireano Vol. 6. Instituto Paulo Freire de España. https://www.rizoma-freireano.org/articles-0606/epistemologia-y-nuevos-paradigmas-en-educacion-educar-y-aprender-en-la-sociedad-red-dra-denise-najmanovich

Najmanovich, D y Lennie V. (2001) Pasos hacia un pensamiento complejo en salud. Presentado en el Primer Seminario Bienal de Implicaciones Filosóficas de las Ciencias de la Complejidad. La Habana, enero de 2001, 3. Disponible en: http://www.denisenajmanovich.com.ar/htmls/0303_textos.php

Odetti, V. (2018). Comunicación emocional en las organizaciones. Tiempo de Gestión, Revista académica de la Secretaría de Investigación y Posgrado de la Facultad de Ciencias de la Gestión de la Universidad Autónoma de Entre Ríos. Año XIV. N.° 25.

Scolari, C. A. (2016). Estrategias de aprendizaje informal y competencias mediáticas en la nueva ecología de la comunicación. Revista TELOS (Cuadernos de Comunicación e Innovación). Fundación Telefónica.

Subirna, M. y Cooperrider, D. (2013). Indagación apreciativa. Un enfoque innovador para transformación personal y de las organizaciones. Editorial Kairós.