Abstract
The paper analyzes the etymological perspective of interdisciplinarity, comparing it with the characteristics of disciplinarity, and the emergence of science along with the capitalist system. A comparison is made between interdisciplinarity and transdisciplinarity. The philosophical context of interdisciplinarity and its relationship with the emergence of the questioning of medical knowledge posed by Bioethics and the ethics of scientific research are described. The historical context is developed, showing the origin of universals, of interdisciplinarity. Examples related to art, agriculture, mental health, and law are introduced, using the complex thought of Edgar Morin as a baseline and a theoretical framework for the paper. The methodology is purely philosophical and resorts to the history of science. It ends with a prospective, where the field of interdisciplinarity is materially broadened and it is temporarily considered, together with transdisciplinarity, as moments.
References
ALHADEFF-JONES, Michel M. (2008), ). Trois générations de théories de la complexité: nuances et ambiguités. Recuperado de http://www.intelligence-complexite.org/fileadmin/docs/0805michel.pdf
BANEGAS, Lucas L. (2016), ). Macrismo y salud mental: cómo retroceder treinta años en un día. Recuperado de http://www.laizquierdadiario.com/Macrismo-y-salud-mental-como-retroceder-30-anos-en-un-dia
BLOCH, Marc M. (1996), ). Apología para la historia o el oficio del historiador, (tradTrad. de María. Jiménez y Danielle D. Zaslavsky). México. Fondo de Cultura Económica.
BUNGE, Mario M. (2000), ). Epistemología. Curso de actualización, (2daª edición). México. Siglo XXI.
CLÉDAT, L. (1914), ). Dictionnaire étimologique de la lanque française, (3da edición). Paris. Hachette.
FARALLI, Carla C. (2010), ). “La Bioética y los desafíos futuros de la Filosofía del Derecho”, . Frónesis. Revista de Filosofía Jurídica, Social y Política. , Vol. 17, nº(1), (pp. 121-132).
FUKS, Saúl S. (2016). “Complejidades y complicaciones de la investigación académica”. En: J. García de Ceretto y C. Arcocha. , Transitando en presente la universidad compleja, (pp. 124-139). Rosario: UNR Editora.
GALATI, E. (2015). Los comités hospitalarios de bioética. Una comprensión trialista y transdisciplinaria desde el Derecho de la Salud. Teseo-Universidad Abierta Interamericana.
GALATI, E. (2016). La complejidad del derecho de la ciencia. Complejidad, (29), pp. 22-55.
GALATI, Elvio E. (2017), ). “El Mayo Francés y sus relaciones con la Reforma Universitaria de 1918, la Complejidad y el Trialismo”,. Complejidad, 33, (pp. 30-62).
GALATI, Elvio (2016), “La complejidad del derecho de la ciencia”, Complejidad, 29, (pp. 22-55).
GALATI, Elvio (2015), Los comités hospitalarios de bioética. Una comprensión trialista y transdisciplinaria desde el Derecho de la Salud, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Teseo-Universidad Abierta Interamericana.
GALATI, Elvio E. (2018), ). Otra introducción al pensamiento complejo, . Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Teseo-Universidad Abierta Interamericana.
GALATI, Elvio E. (2020a), ). “Complejidad y transdisciplinariedad en los medicamentos”. En: E. Galati (edEed.), La complejidad de la medicalización de la infancia, Buenos Aires, Teseo, (pp. 227-275),. Teseo.
GALATI, Elvio E. (2020a2020b). Líneas epistemológicas complejas en la medicalización de la infancia. En: E. Galati (edEed.), La complejidad de la medicalización de la infancia, . Buenos Aires, Teseo, (pp. 17-104). Teseo.
GUSDORF, Georges G. (1983). “Pasado, presente y futuro de la investigación interdisciplinaria”. Interdisciplinariedad y ciencias humanas, (tradTrad. de Jesús. Gabriel G. Pérez Martín)., Madrid, Tecnos, pp. 31-52.
HACKING, Ian I. (2004), ). “The complacent disciplinarian", . Rethinking Interdisciplinarity, ., Paris, CNRS-Institut Nicod, pp. 194-203.
LECA, AntoineA., Lunel, Alexandre,. y Sánchez, Samuel S. (2014), ). Histoire du Droit de la Santé, . Bordeaux. Les Études Hospitalières.
LENOIR, Yves Y. (1995), ). "L’interdisciplinarité: aperçu historique de la genèse d’un concept", . Nouveaux cahiers de la recherche en éducation, vol. 2, n°(2), pp. 227-265.
LLANO ESCOBAR, Alfonso A. (2002), ). "Apuntes para una historia de la bioética”, . Selecciones de Bioética, 1, pp. 8-21.
LYOTARD, JeanJ.-François. (1987). La condición postmoderna. Informe sobre el saber, (tradTrad. de Mariano. Antolín Rato, ).. Madrid, Cátedra.
MARDONES, J. M., y Ursua, N. (1999),. Filosofía de las ciencias humanas y sociales. Materiales para una fundamentación científica, México,. Coyoacán.
MASSINI CORREAS, Carlos C. (2001), ). “Principios bioéticos, absolutos morales y el caso de la clonación humana”, . Revista Chilena de Derecho, vol. 28, n°(4), pp. 747-757.
MEDEIROS DE ARAUJO FRUTUOSO, Maria M. Núbia N. (2009). Réformes de l’éducation et impacts sur la formation des enseignants et leurs pratiques pédagogiques en salle de clase, [Ttesis de doctorado, thèse de doctorat en Sciences de l’Éducation, Lyon, Université Lumière Lyon].
MORIN, Edgar E. (1994), ). “Epistemología de la complejidad”, (tradTrad. de Leonor. Spilzinger). En: D. Schnitman, Nuevos paradigmas, cultura y subjetividad, Buenos Aires, (pp. 421-446). Paidós, pp. 421-446.
MORIN, Edgar E. (1984), ). Ciencia con consciencia, (Ttrad. de Ana. Sánchez)., . Barcelona, Anthropos.
MOULLIER, Igor I. (2006), ). L’histoire des savoirs, une voie vers l’interdisciplinarité. Recuperado de https://www.espacestemps.net/articles/histoire-des-savoirs-une-voie-vers-interdisciplinarite/
NICOLESCU, Basarab B. (1996), ). La transdisciplinarité, . Manifeste, Monaco, du Rocher. Éditions du Rocher.
NICOLESCU, Basarab B. (1999), ). "Le tiers inclus. De la physique quantique à l’ontologie". En : H. Badescu y B. Nicolescu. , Stéphane Lupasco. L’homme et l’œuvre, Monaco, du Rocher, (pp. 113-144). Éditions du Rocher.
NICOLESCU, Basarab B. (2009), ). Qu’est-ce que la réalité? Réflexions autour de l’œuvre de Stéphane Lupasco, . Montréal, Liber.
PASQUIER, Renaud,. y Schreiber, David D. (2007), ). "De l’interdiscipline à l’indiscipline. Et retour?", Labyrinthe, 27, (2), pp. 91-108.
PELLEGRINO, Edmund E. (1997), ). "Bioethics as an interdisciplinary enterprise: where does ethics fit in the mosaic of disciplines?". En: R. Carson, y C. Burns. , Philosophy of Medicine and Bioethics. A twenty-year retrospective and critical appraisal, (pp. 1-23). London, Kluwer Academic Publishers, pp. 1-23.
PESTRE, Dominique D. (2002), ). "L’évolution des champs de savoir, interdisciplinarité et noyaux durs",. Nature, Science, Sociétés, vol. 12, pp. 191-196.
ROBERT, Serge,. y Garnier, Catherine C. (2003), ). "Épistémologie de l’interdisciplinarité et répresentations sociales: l’exemple du médicament",. Journal International sur les Répresentations Sociales, vol. 1, nº(1), pp. 1-14.
RODRÍGUEZRODRÍGUEZ-NAVAS, M. (1906), ). Diccionario completo de la lengua española, . Madrid, Saturnino Calleja.
SZASZ, Thomas T. (1970), ). Ideología y enfermedad mental, (tradTrad. por Leandro. Wolfson)., Buenos Aires, Amorrortu.
TOLEDO, Víctor V. (2016),. “Diálogo de saberes y cambio epistemológico”, . Leisa. Revista de Agroecología, 32,(1), pp. 1-10.
VERNER, Lorraine L. (2005), ). “L’interdiscipline à l’œuvre dans l’art",. Interdisciplinarité, 4, pp. 1-13.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Elvio Galati