Abstract
The incorporation of technology into daily life has accelerated in recent years, modifying the practices that children develop with technology. Although the phenomenon is recent and has not yet been sufficiently studied, the concern regarding the increase in the time children spend using technologies, mostly seen as an occasion for distraction or futile entertainment, can now be considered an important element in the classroom. In this article we ask ourselves about digital literature or fiction and its relationship with education. We will focus on exposing some potentialities and the theoretical and technical difficulties presented by the incorporation of digital fictions in the Ibero-American educational system. From a qualitative and detailed analysis on digital fictions, we will present their potentialities, established in two axes: a) hybridization of the cultural context and b) fiction and game. At the same time, we reflect on the difficulties of their incorporation into the educational system, focusing on three issues: inaccessibility, price and language. Finally, we present the development of a digital fiction in Spanish using freeware.
References
ABRIL HERNÁNDEZ, A. (2014). Narrativas transmediáticas en entornos digitales: la novela hipermedia Inanimate Alice y sus aplicaciones docentes CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 19, 287-301.
ADELL, J. y Bernabé, Y. (2007). Software libre en educación. Tecnología educativa. McGraw-Hill.
ALIAGAS, C., Matsumoto, M., Morgade, M., Correro, C., Galera, N. y Poveda, D. (2017). Young children (0-8) and digital technology: what changes in one year? (Spain National Report). Papers Infancia, (20), 1-65. www.infanciacontemporanea.com/accionesdinfanciac/papersinfanciac
ALVARADO, M. y Massat, E. (1989). El tesoro de la juventud. Filología XXIV, 41-42.
ANDRUETTO, M.T. (2008). Hacia una literatura sin adjetivos. Imaginaria, (242). https://imaginaria.com.ar/2008/11/hacia-una-literatura-sin-adjetivos/
AUGEY, D. y Alcaraz, M. (2019). Écosystème de l’information en ligne. Smart Presse. Iste Editions.
BAJOUR, C. (2009). ¿Qué tiene que ver la promoción de la lectura con la escuela? Imaginaria, (259). https://imaginaria.com.ar/2009/11/%C2%BFque-tiene-que-ver-la-promocion-de-la-lectura-con-la-escuela/
BARRON, B. (2004). Learning ecologies for technological fluency: Gender and experience differences. Journal of Educational Computing Research, 31(1), 1-36. https://doi.org/10.2190/1n20-vv12-4rb5-33va
BASHOVA, K. y Pachovski, V. (2015). Visual novel. Potentials for Education and Socializing. 12th International Conference on Informatics and Information Technologies.
BOMBINI, G. (2002). Sabemos poco acerca de la lectura. Lenguas Vivas, 2(2).
BOLTER, J.D. y Grusin, R. (2000). Remediation. Understanding New Medias. MIT Press.
BORRAS, L. (2011). La literatura (en) digital. Universitat de Barcelona.
BROUILLÒN-LOZANO, M. A. y Romero Santos, J. M. (2020). Hiperficción constructiva en el tercer entorno. Arbor, 196(798), a582. https://doi.org/10.3989/arbor.2020.798n4006
CASSANY, D. (2004). De lo analógico a lo digital. El futuro de la enseñanza de la composición. Lectura y vida, 25(2), 6-23.
CAVALLARO, D. (2009). Anime and the visual novel: Narrative structure, design and play at the crossroads of animation and computer games. McFarland.
CHAVARRÍA, J.V. (2011). Software libre, alternativa tecnológica para la educación. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 5(2), 1-9. https://doi.org/10.15517/aie.v5i2.9150
CALLOIS, R. (1958). Teorías de los juegos. Seix Barral.
CENCERRADO MALMIERCA, L.M., Pelosi, S. y Yuste Tuero, E. (2018). Recomendar contenidos digitales para niños y jóvenes: reflexiones, herramientas y criterios. Palabra Clave, 7(2), e046. https://doi.org/10.24215/18539912e046
COLOMER, T. y Fernández de Gamboa Vázquez, K. (2015). Reading Literature on Screen in a Classroom Library. En M. Manresa y N. Real (eds.), Digital Literature for Children: Texts, Readers and Educational Practices. Recherches comparatives sur les livres et le multimédia d’enfance (pp. 191-209). Peter Lang.CORRERO, C. y Real, N. (2014). Panorámica de la literatura digital para la educación infantil. Textura, 32, 224-244.
CUESTA, C. (2006). Discutir sentidos: La lectura literaria en la escuela. Libros del Zorzal.
HART, T. D. (2003). Open source in education. https://laulima.hawaii.edu/access/content/group/MAN.79855.201410/Open%20Source%20in%20Education%2C%20numbered.pdf
FLEISNER, P. (2017). Vida de perros: entre literatura infantil y filosofía de la animalidad. Literatura: teoría, historia, crítica, 19(1), 111-138.
GARCÍA, D. O. (2016). Recreamos la Odisea y la Ilíada de Homero en una novela visual a través de las TIC en cuanto recurso didáctico. En R. Roig-Vila (ed.), Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 994-1001). Octaedro. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/61832
GARCÍA-RODRIGUEZ, A. y Gómez-Díaz, R. (2015). Las demasiadas aplicaciones: parámetros e indicadores para seleccionar las TopAPP de lectura para niños. Anales de Documentación, 18(2). https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/227071/182891
GAUDRIC, P., Mauger, G. y Zunigo, X. (2016). Lecture numériques: une enquête sur les grands lecteurs. Presses de l'Enssib.
GRETEL (2020a). LIJD: preguntas y respuestas. Enseñar a leer LIJD. https://lijdgretel.wordpress.com/lijd-preguntas-y-respuestas/
GRETEL (2020b). Una lectura democrática. Enseñar a leer LIJD. https://lijdgretel.wordpress.com/recursos/la-lijd-en-el-aula/una-lectura-democratica/
GÓMEZ-LUNA, E., Fernando-Navas, D. Aponte-Mayor, G. y Betancourt-Buitrago, L. A. (2014). Metodología para la revisión bibliográfica y la gestión de información de temas científicos, a través de su estructuración y sistematización. Dyna, 81(184), 158-163. www.redalyc.org/articulo.oa?id=49630405022
HOVIOUS, A., Shinas, V. H. y Harper, I. (2021). The compelling nature of transmedia storytelling: Empowering 21st century readers and writers through multimodality. Technology, Knowledge and Learning, 26(1), 215-229. https://doi.org/10.1007/s10758-020-09437-7
HUIZINGA, J. (1984). Homo ludens. Alianza.
INGOLD, T. (2008). When ANT meets SPIDER: Social theory for arthropods. En C. Knappett y L. Malafouris (eds.), Material Agency. Towards a Non-Anthropocentric Approach (pp. 209-215). Springer.
KRISCAUTZKY LAXAGUE, M. (2019). Lectura y tecnologías de información y comunicación en la primera infancia: ¿una relación productiva? En CERLALC (ed.), Dossier lectura digital en la primera infancia (pp. 26-38). https://cerlalc.org/publicaciones/dosier-lectura-digital-en-la-primera-infancia/
LEVRATTO, V. (2017). Encuentro entre lectura en papel y lectura digital: hacia una gramática de lectura en los entornos virtuales. Foro de Educación, 15(23), 85-100. https://doi.org/10.14516/fde.555
LIMA DE MORAES, G. (2014). Lector implícito y multimodalidad en la aplicación de literatura digital. Simposio Internacional de Literatura en Pantalla. Barcelona.
LÓPEZ LÓPEZ, P. y Samek, T. (2009). Inclusión digital: un nuevo derecho humano. Educación y Biblioteca: revista de documentación y recursos didácticos, 172, 114-118.
LÓPEZ-VALERO, A., Encabo-Fernández, E. y Jerez-Martínez, I. (2011). Digital competence and literacy: Developing new narrative formats. The “Dragon age: Origins” videogame. Comunicar, 36, 165-171. https://doi.org/10.3916/C36-2011-03-08
MACHADO, A. M. y Albuquerque e Aguilar, A. (2020). Ensino Da Literatura Digital: Alice Inanimada Em Portugal. MATLIT: Materialidades Da Literatura, 8(1), 217-40. https://doi.org/10.14195/2182-8830_8-1_12.
MAINA, M., Basel, V. y Conti, J. (2022). Ficciones digitales para la infancia. Revista Scholé, 10. Instituto Superior de Estudios Pedagógicos. https://schole.isep-cba.edu.ar/ficciones-digitales-para-la-infancia
MALAJOVICH, A. (2009). Las concepciones infantiles acerca del juego. Cadernos de Educação, (34), 253-264.
MONSALVE-LORENTE, L. y Aguasanta-Regalado, M. E. (2020). Nuevas ecologías del aprendizaje en el currículo: la era digital en la escuela. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 19(1), 140-154.
MORALES CORTÉS, D. (2016). Steel Soldier: Un juego de plataformas-shooter desarrollado en Godot. [Tesis de doctorado, Universidad Politécnica de Valencia].
PAQUIENSÉGUY, F. y Bosser, S. (2014). Introduction: Le livre numérique en questions. Études de communication, 43, 9-16. https://doi.org/10.4000/edc.5962
PRENSKY, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5).
POTRONY, M. (2014). Leer en digital: la interpretación del lector. Simposio Internacional de Literatura en Pantalla. Barcelona.
QUITIÁN-Bernal, S. P. y González-Martínez, J. (2022). La lectura digital en la modalidad blended-learning. Una perspectiva educativa. Colombian Applied Linguistics Journal, 24(1), 51-66.
OTASSO, Alejandra y SBURLATTI, Santiago. (2017). Desnaturalizando fronteras para entender la escuela Pensar y aprender con chicos y chicas. En Guerrero, Alba Lucy (2017) Bordes, límites y fronteras: encuentros etnográficos con niños, niñas y adolescentes (pp.125-153). Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
RAMADA PRIETO, L. (2017). Esto no va de libros. [Tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Barcelona]. www.tdx.cat/handle/10803/460770#page=1
RAMADA PRIETO, L. (2018). Infantil, digital, aumentada y virtual: los mil y un apellidos de una realidad literaria. Diablotexto Digital, 3, 8-31. https://doi.org/10.7203/diablotexto.3.13565
RAMADA PRIETO, L. y Turrión Penelas, C. (2019). La selección de obras para la investigación en LIJ digital: de la teoría a la recepción. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 12(3), 44-64.
RAMADA PRIETO, L., Fittipaldi, M. y Manresa, M. (2021) 2021. Interpretar (a) la deriva: Caracterización del lector empírico medio en The Empty Kingdom. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 20(1), 96-107. https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.1.2477
RAGNEDDA, M. (2017). The Third Digital Divide: A Weberian Approach to Digital Inequalities. Routledge.
RIVERO, V. (2010, septiembre 10). Interview: Ian Harper. EdTech Digest. www.edtechdigest.com/2010/09/10/interview-ian-harper/
RIVERA VARGAS, P. y Cobos, C. (2018). Plan Ceibal en Uruguay: una política pública que conecta inclusión e innovación. En P. Rivera-Vargas, J. Muñoz-Saavedra, R. Morales Olivares y S. Butendieck-Hijerra (eds.), Políticas públicas para la equidad social (pp. 13-29). Colección Políticas Públicas, Universidad de Santiago de Chile. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.34994.50886/1.
RODARI, G. (2004). Juegos de fantasía. Edelvives.
ROWLANDS, I., Nicholas, D., Williams, P., Huntington, P., Fieldhouse, M., Gunter, B. y Tenopir, C. (2008). The Google generation: the information behaviour of the researcher of the future. Aslib Proceedings, 60(4), 290-310. https://doi.org/10.1108/00012530810887953
SAMPEDRO REQUENA, B. E., Muñoz González, J. M. y Vega Gea, E. (2017). El videojuego digital como mediador del aprendizaje en la etapa de Educación Infantil. EDUCAR, 53(1), 89-107.
SCHAEFFER, J. M. (2002). ¿Por qué la ficción? Lengua de Trapo.
SHULER, C. (2009). Pockets of potential: Using mobile technologies to promote children’s learning. The Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop.
SELWYN, N. y Kacer, K. (2007). Beyond the digital divide: Rethinking digital inclusion for the 21st century. Futurlab.
STALLMAN, R. M. y Lessig, L. (2007). Software libre para una sociedad libre. Traficantes de Sueños.
SUNKEL, G., Trucco, D. y Espejo, A. (2013). La integración de las tecnologías digitales en las escuelas de América Latina y el Caribe. Una mirada multidimensional. Cepal -Naciones Unidas.
STØLE, H. y Schwippert, K. (2017). Norwegian results from e-PIRLS online informational reading. En E. Gabrielsen (ed.), Klar framgang! — Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et femtenårsperspektiv (pp. 50-74). Universitetsforlaget. http://dx.doi.org/10.5210/fm.v23i10.9422
STØLE, H. (2020). El mito del nativo digital: ¿por qué necesitan libros? En CERLALC (ed.), Dossier lectura digital en la primera infancia (pp. 49-69). https://cerlalc.org/publicaciones/dosier-lectura-digital-en-la-primera-infancia/
TÁRRAGA MÍNGUEZ, R. J. (2012). Clic y Edilim: programas de autor para el diseño de actividades educativas en soporte digital para educación infantil y primaria @tic. Revista d'innovació educativa, 9, 123-126.
TORRES-TOUKOUMIDIS, A., Romero-Rodríguez, L., Pérez-Rodríguez, M. A., y Björk, S. (2016). Desarrollo de habilidades de lectura a través de los videojuegos: Estado del arte. Ocnos, 15(2), 37-49. https://doi.org/10.18239/ocnos_2016.15.2.1124.
UNICEF (8 de febrero de 2021). Aumenta la preocupación por el bienestar de los niños y los jóvenes ante el incremento del tiempo que pasan frente a las pantallas. www.unicef.org/es/comunicados-prensa/aumenta-la-preocupaci%C3%B3n-por-el-bienestar-de-los-ni%C3%B1os-y-los-j%C3%B3venes-ante-el#:~:text=%E2%80%9CAl%20mismo%20tiempo%2C%20la%20salud,h%C3%A1bitos%20de%20alimentaci%C3%B3n%20poco%20saludables
VARELA FERRÍO, J. (2015). La brecha digital en España. Estudio sobre desigualdad postergada. Comisión Ejecutiva Confederal de UGT. http://portal.ugt.org/Brecha_Digital/BRECHADIGITAL_WEB.pdf
WARDANA, P. S. A. (2020). Developing a visual novel through Ren’Py for tenth grade of senior high school. [Tesis de doctorado. Universitas Pendidikan Ganesha.] https://repo.undiksha.ac.id/1600/1/1312021145-COVER.pdf
WANG, C. X., Christ, T. y Mifsud, C. (2018). ‘iPad has everything!’: how young children with diverse linguistic backgrounds in Malta and the U.S. process multimodal digital text. Early Child Development and Care, 190(16), 1-18. https://doi.org/10.1080/03004430.2019.1593157
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Melisa Maina, Valentín Basel