Perceptions of Rural Teachers on ICT in their Teaching Practices
PDF ()

Keywords

Information Technology and Communication (ICT)
Perception
Teaching Practices

How to Cite

Alvarez-Quiroz, G. B., & Blanquicett Romero, J. C. (2015). Perceptions of Rural Teachers on ICT in their Teaching Practices. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 26(51), 371–394. Retrieved from https://ojstesteo.uner.edu.ar/index.php/cdyt/article/view/43

Abstract

This study aims to characterize the various perceptions of a group of teachers of rural institutions over the use of ICT in their teaching practices. Qualitative research approach was used. Research design was based on a case study, and focus groups and life stories as data collection techniques were used. An interpretive exercise was conducted with content analysis on emerging texts, investigating emerging categories. The population being studied was constituted by rural teachers aged between 24 and 58, with a sample of 50 individuals from educational institutions of Boyaca and Cundinamarca. One of the conclusions is the importance of recognizing teachers as political subjects, and as subjectivity bringing power. It follows, then, the importance of greater autonomy and decision making abilities on curricular content as a strategy to channel fears and strength change desires.

PDF ()

References

Álvarez, Quiroz & Herazo, M. (2001). Los MEC (Materiales Educativos Computarizados). como herramienta de apoyo en Ciencias Sociales. Montería –Colombia: Universidad de Córdoba.

Barbero, J. (1996). Heredando el futuro. Pensar la educación desde la comunicación. En: Revista Nómadas No. 5. (p. 10- 22), Universidad Central- DIUC, Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Barbero, J. (2000). Ensanchando territorios en Comunicación/Educación. Comunicación- Educación, coordenadas, abordajes y travesías. (p. 1001- 111). Universidad Central, Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Barbero, J. (2003). La educación desde la comunicación. Bogotá: Grupo Editorial Norma.

Benavides, F. y Pedró, F. (2007). Políticas educativas sobre nuevas tecnologías en los países Iberoamericanos. Revista OEI No. 45. Extraído el 2 de Mayo de 2008 de http://www.rieoei.org/rie45.htm

Bertaux, D. (1997). Les récits de vie. Paris, Nathan Université.

Bohórquez, María Cristina. (2006). Propuesta técnica acompañamiento educativo fase de profundización Computadores Para Educar- Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá.

Bohórquez, María Cristina (2008). Segundo Informe Técnico. Convenio Universidad Pedagógica Nacional- Computadores Para Educar, Bogotá.

Cabello, R. (2006). Yo con la computadora no tengo nada que ver. Argentina: Prometeo Libros. Universidad Central General Sarmiento.

Carvajal Jiménez, V. (2008). La implementación de TICS desde la pedagogía rural. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, [en línea] 2008, (031).: [fecha de consulta: 21 de mayo de 2008] Disponible en: <http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=36803113> ISSN 1133-8482 , 031 , 163-177.

Castells, Manuel. (1986). El desafío tecnológico. Alianza. Madrid.

Celani, S. (2002). Escola Rural: urbanizaçăo e políticas educaciones. Sao Paulo: Cortez Editora

CNA. Comisión Nacional de acreditación. Colombia 1998.

CPE (2007). Computadores Para Educar. Extraído el 11 de junio de 2007 de http://www.computadoresparaeducar.gov.co.

Flecha, R., Tortajada, I. (1999). Retos y salidas educativas en la entrada de siglo. La educación en el siglo XXI. Los retos del futuro inmediato. (p. 13- 27). Barcelona: Editorial GRAO.

Florez, R.; González, A.; Negrete, A. (2000). La Informática como herramienta en la integración del currículo. Universidad de Córdoba.

Giroux, H. (1999). Pedagogía crítica como proyecto de profecía ejemplar: cultura y política en el nuevo milenio. La educación en el siglo XXI. Los retos del futuro inmediato (p. 53-62). Editorial GRAO, Barcelona.

Gutiérrez G., Orozco, J. C. (2007). Políticas Tecnológicas en un escenario de gestión de conocimiento en educación. Revista OEI No. 45. Extraído el 2 de Mayo de 2008 de http://www.rieoei.org/rie45.htm

Heidegger, M. (1994). La pregunta por la técnica (Traducción de Eustaquio Barjau en HEIDEGGER, M., Conferencias y artículos). Extraído el 5 de mayo de 2008, de http://www.heideggeriana.com.ar/textos/tecnica.htm.

Huergo, Jorge Alberto. (2000). Comunicación/Educación: Itinerarios transversales. Comunicación- Educación, coordenadas, abordajes y travesías. (p. 3- 25). Universidad Central. Siglo del Hombre Editores. Bogotá.

Huergo, J. A.; Fernández, M. B. (2000) Cultura Escolar. Cultura Mediática/ Intersecciones. Serie Horizontes de la educación y la comunicación, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá.

Mejía, A.(2005). Escuela rural y desarrollo local. Universidad Nacional de Colombia. Facultad de Agronomía.

Millar, R. (2000). Researching Life Stories and Family Histories. Londres, Sage.

Ministerio de Educación Nacional MEN (1997). Boletín de estadísticas educativas Preescolar, primaria y secundaria.

Orozco, G. (2000). Elementos para una política de Educación Mediática. Comunicación- Educación, coordenadas, abordajes y travesías. (p. 115- 129). Universidad Central. Siglo del Hombre Editores. Bogotá.

Orozco, Juan Carlos. (2008). Conferencia Las TIC en educación presentada en el Encuentro de experiencias de Computadores Para Educar- Universidad Pedagógica Nacional, Abril 4, Bogotá.

Rey, G. (2007). Los instrumentos de la levedad: cultura urbana y medios de comunicación. Modulo de Desarrollo Humano. CINDE- Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá.

Tedesco, J. C., (1995). El nuevo pacto educativo. Madrid: Grupo Anaya S.A.

UNESCO (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes. Recuperado de http://www.eduteka.org/EstandaresDocentesUnesco.php.

Vasilachis de Gialdino, Irene. (2006). La investigación cualitativa. Estrategias de Investigación cualitativa. P. 23- 64. Editorial Gedisa. Barcelona, España.

Zambrano, M. F. (2000). Bases Conceptuales y áreas de trabajo del Colegio Académico de Comunicación y Educación CACE. Experiencias Pedagógicas en comunicación, medios y nuevas tecnologías. Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá.

The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensing it under a Creative Commons Attribution License  that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and publication initial in this magazine. All content is published under the Creative Commons 4.0 international license: Attribution-Non-Commercial-Share Alike.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...