Previous knowledge of complex numbers in engineering

Main Article Content

MBE KOUA CHRISTOPHE NDJATCHI

Abstract

This paper's objective is to identify the previous mathematical knowledge that computer systems engineering students have before taking the course of complex numbers through the development of cognitive processes of the theory of mathematics in the context of science. For this purpose, an instrument based on these cognitive processes has been designed. This instrument has been applied to convenience sample of students. The data was analyzed quantitatively, and the results show the difficulties that students have on the basic previous knowledge of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
NDJATCHI, M. K. C. (2019). Previous knowledge of complex numbers in engineering. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 30(58 may-oct), 305–329. https://doi.org/10.33255/3058/477
Section
Exact and Natural Sciences - Research
Author Biography

MBE KOUA CHRISTOPHE NDJATCHI, Instituto Politécnico Nacional

Docente e investigador en el departamento de ciencias básicas en la UPIIZ, Instituto Politécnico Nacional

References

AUSUBEL, D. P. (1968). Educational psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston.

BROUSSEAU, G. (1998). Les obstacles epistemologiques, problemes et ingenierie didactique. In G. Brousseau, Théorie des situations didactiques, 115-160. Grenoble La Pensee Sauvage.

CAMARENA, G. P. (1984). El currículo de las matemáticas en ingeniería. Memorias de las Mesas redondas sobre definición de líneas de investigación en el IPN. México.

CAMARENA, G. P. (2002). Metodología curricular para las ciencias básicas en ingeniería. México: Revista Innovación Educativa. 2(10), 22-28, primera parte y 2(11), 4-12 segunda parte.

CAMARENA, G. P. (2003). Reporte técnico del proyecto de investigación titulado: La matemática en el contexto de las ciencias y la didáctica disciplinaria, Núm. de registro: 20030491-CGPI-IPN, Editorial ESIME-IPN, México.

CAMARENA, G. P. y FLORES A. I. P. (2012). La interdisciplinariedad: nivel superior. Colección: Experiencias de investigación. Tomo III: Procesos de enseñanza y aprendizaje: estudios en el ámbito de la educación media superior y superior. Coordinadores: GUTIÉRREZ R. D., CENICEROS D. C.,

MONÁRREZ V. H. pp. 150- 167. Editorial REDIE.

CAMARENA, G. P. (2015). A treinta años de la teoría educativa "Matemática en el contexto de las Ciencias". Innovación Educativa, ISSN: 1665-2673 vol. 13, número 62. México.

CAMARENA, G. P. (2017). Didáctica de la Matemática en Contexto. Revista Educação Matemática Pesquisa, Vol. 19, Núm. 2, pp. 1-26, Brasil.

CARRILLO, S.B. (2009). Dificultades en el aprendizaje matemático. Innovación y Experiencias Educativas. Número 16. marzo 2009: Pág.1-10.

CERIZOLA, N.R., PÉREZ, N.H., MARTÍNEZ, R. y FRANZINI, D. (2000). Resolución de ecuaciones con Valor Absoluto. Una experiencia en el nivel medio superior. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, Vol. 13. Editorial Iberoamérica. ISBN: 979-625-227-4. Pág. 8-19.

DOLORES, C.y CATALÁN, A. (2000). El comportamiento variacional de la función lineal: Una experiencia didáctica con estudiantes del bachillerato. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa. Vol. 13, pp.-36-41.

IREM D’AQUITAINE, GROUPE DIDACTIQUE DES MATHEMATIQUES. (2013). L’erreur dans l’apprendissage des mathématiques, Petit x, 93, 7-28.

KREYSZIG, E. (2013). Matemáticas avanzadas para ingeniería. México: Limusa.

LEHMANN, H. (2015). Álgebra. México: Limusa.

PARDO, S. T. y GÓMEZ, A. B. (2007). La enseñanza y aprendizaje de los números complejos: un estudio en el nivel universitario. PNA, 2(1), 3-15.

PROTTER, H.M y MORREY, B.C. (1980). Cálculo con geometría analítica. México: Fondo Educativo Interamericano.

RUIZ, M. L. (2014). La transformada de Laplace en el contexto de los circuitos eléctricos. Tesis de Doctorado en Educación, Universidad KINO, México.

RUIZ, S. J. M. (2008). Problemas actuales de la enseñanza aprendizaje de la matemática. Revistas Iberoamericano de Educación. Número 47/3. Pág.1-8.

SEP (s.f.). Aprendizajes clave para la educación integral: plan y programas de estudio para la educación básica. Recuperado de: http://www.aprendizajesclave.sep.gob.mx/

STEWART, J., REDLIN, L. y WATSON, S. (2012). Precálculo: Matemáticas para el cálculo. Sexta edición. México: Cengage learning.