The gender parity in editorial committees A case study in scientific journals in Argentina
Main Article Content
Abstract
The aim of this paper was to analyse the role of women in the editorial management of digital journals published by the Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (UNCPBA), Argentina.
A comparative data study was carried out from a gender perspective in relation to parity in the field of representation and conformation, taking into account the following dimensions linked to the editorial ecosystem: (a) editors and publishers, (b) editors and directors, (c) editorial committees, (d) scientific committees, on a total of sixteen (16) periodic publications mostly corresponding to the areas of Social Sciences and Humanities (CSyH) and Exact and Earth Sciences (CEyN) belonging to five (5) academic units of the University, given that not all have journals of these characteristics.
Likewise, the characteristics of accessibility, integral visibility and indexing that certify the quality of their scientific and editorial productions, visualised in the leadership and management work, mainly carried out by teachers and researchers, were also analysed.
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El material puede ser modificado y distribuido, pero de manera no comercial y bajo la misma licencia que el material original.
References
AmeliCA (s/f). Acceso Abierto Diamante. Modelo de publicación sin fines de lucro para conservar la naturaleza académica y abierta de la comunicación científica. http://amelica.org/#modelod.
Aparicio, A., Banzato, G. y Liberatore, G. (2016). Manual de gestión editorial de revistas científicas de ciencias sociales y humanas: Buenas prácticas y criterios de calidad. CLACSO: CAICYT-CONICET; PISAC; Consejo de Decanos Facultades de Ciencias Sociales y Humanas; Ministerio de Ciencia y Tecnología MINCyT; Ministerio de Educación y Deportes; REUN Red de Editoriales de Universidades Nacionales. https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.482/pm.482.pdf
Babini, D. y Rovelli, L. (2020). Tendencias recientes en las políticas científicas de ciencia abierta y acceso abierto en Iberoamérica. Fundación Carolina. CLACSO.
Banzato, G. y Rozemblum, C. (2021). Ameli Conocimiento Abierto: Gestión editorial científica sin fines de lucro y en manos de la academia. Política universitaria, 5 (7-8), pp. 70-74. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.12739/pr.12739.pdf
Bär, N. (29 de julio de 2015). Dora Barrancos: «La estructura científica es muy patriarcal». La Nación. https://www.lanacion.com.ar/sociedad/dora-barrancos-la-estructura-cientifica-es-muy-patriarcal-nid1814381/
Beigel, F., Olivera, P. y Morales, J. (2022). Campo académico, ciencia abierta y revistas científicas en América Latina: entrevista a Fernanda Beigel. Temas Sociológicos, (30). DOI: https://doi.org/10.29344/07196458.30.3301
Beigel, F y Gallardo, O. (2021). Productividad, bibliodiversidad y bilingüismo en un corpus completo de producciones científicas. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad – CTS, 16(46), pp. 41-71.
Chernov, S. (2018). Día Internacional de la Mujer en la Ciencia: cómo impacta la desigualdad con los hombres. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/sociedad/dia-internacional-de-la-mujer-en-la-ciencia-como-impacta-la-desigualdad-con-los-hombres-nid2108306/
Committee on Publications Ethics cope (2022). https://publicationethics.org/
D’Onofrio, M.G. y Tignino M. V. (2018). Indicadores diagnósticos sobre la situación de las mujeres en ciencia y tecnología en Argentina y Banco de acciones en género y ciencia. Taller Mujeres en ciencia y tecnología: hacia una participación con equidad. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología (MECCyT). https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/presentacion_diagnostico_mujeres_en_ciencia_y_tecnologia_14-9-2018_meccyt.pdf
DORA (Declaration on Research Assessment) y Pardal-Peláez, B. (2018). Declaración de San Francisco sobre la evaluación de la investigación. Revista ORL, 9(4), pp. 295–299. DOI: https://doi.org/10.14201/orl.17845
Esteban, P. (2020). Argentina, el país con mayor protagonismo de mujeres en la investigación. Página 12.
Gallardo, O. (2022). Carrera académica y asimetrías de género en el CONICET, Argentina (2004-2018). Revista TEMAS SOCIOLÓGICOS, (30), pp. 489-521. DOI: https://10.29344/07196458.30.298
Ley Nacional N.° 25467 (19 de noviembre de 2019). Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación. Boletín Oficial.
Llueca, C. (2020). La universidad y sus revistas académicas: cinco hipótesis para una reflexión necesaria. Aula Magna 2.0 Revistas Científicas de Educación en Red. ISSN: 2386-6705. https://cuedespyd.hypotheses.org/8280
Mamani Ortiz, Y. (2019). El aporte de los comités editoriales de revistas científicas editadas por universidades. Revista Científica Ciencia Médica, 22(2), pp. 3-4. http://www.scielo.org.bo/pdf/rccm/v22n2/v22n2_a01.pdf
Martinovich, V. (2019). Revistas científicas argentinas de acceso abierto y circulación internacional: un análisis desde la teoría de los campos de Pierre Bourdieu. Información, cultura y sociedad, (40), pp. 93-116. DOI: https://doi.org/10.34096/ics.i40.5540
Polino, C. y Castelfranchi, J. (2012). Comunicación pública de la ciencia. Ciencia, tecnología y sociedad. (Cords.) Eduard Aibar Puentes y Miguel Ángel Quintanilla Fisac. pp. 351-377. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, Oficina Regional de Ciencias de la unesco para América Latina y el Caribe, UNESCO Montevideo.
Red Argentina de Género, Ciencia y Tecnología (2019). Modificación de la Ley 25467 incorporando la perspectiva, paridad e identidad de género. http://www.ragcyt.org.ar/ampliar/-modificacion-de-la-ley-25467-ciencia-tecnologia-e-innovacion-incorporando-la-perspectiva-paridad-e-identidad-de-genero/3185
Rozemblum, C. (2020). El irrefrenable impulso por ser parte del mainstream. Revista econo. Facultad De Ciencias Económicas. unlp, (21). https://revistas.unlp.edu.ar/econo/article/view/11030
Rozemblum, C., Alperin, J. P. y Unzurrunzaga, C. (2020). Las limitaciones de Scopus como fuente de indicadores: Buscando una visibilidad integral para revistas argentinas en ciencias sociales. Zenodo. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4110847
https://zenodo.org/record/4110847#.ZFEjSHZByM-
Rozemblum, C., y Banzato, G. (2012). La cooperación entre editores y bibliotecarios como estrategia institucional para la gestión de revistas científicas. Información, Cultura y Sociedad, (27). http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/ics/article/view/1983
Tilly, C. (2000). La desigualdad persistente. Manantial.
Vasen, F. y Lujano, I. (2017). Sistemas nacionales de clasificación de revistas científicas en América Latina: tendencias recientes e implicaciones para la evaluación académica en ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 62(231), pp.199-228.
Vessuri, H., Guédon, J.-C., y Cetto, A. M. (2013). Excellence or quality? Impact of the current competition regime on science and scientific publishing in Latin America and its 23 implications for development. Current Sociology, 62(5), pp. 647-665. http://eprints.rclis.org/23682/
Sistema Integral de Gestión y Evaluación (SIGEVA) (2022). https://sigeva.conicet.gov.ar/
Yunta, L. R., y Artigas, C. M. T. (2013). El editor técnico: Un perfil necesario para la profesionalización de la edición de revistas científicas en el entorno digital. Anales de Documentación, 16(2). DOI: https://doi.org/10.6018/analesdoc.16.2.176391
Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (s/f). Reseña histórica. https://www.unicen.edu.ar/content/rese%C3%B1-hist%C3%B3rica
Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (s/f). Portal de revistas UNICEN. https://portalderevistas.unicen.edu.ar/