Social support networks and use of TIC in Elderly People’s. A case study in the context of a pandemic, Buenos Aires, Argentina
Main Article Content
Abstract
After the advent of the Covid-19 pandemic, Information and Communication Technologies (ICT) have become indispensable tools to overcome preventive sanitary measures focused in the reduction circulation in public spaces. Nevertheless, the appropriation of these devices weren’t homogeneous in the Argentinean population, according to the INDEC (2020) there are digital gaps with a market generational character.
In this way, this article reports the main results of a research based in the Lujan national university. In it, the uses, perceptions, and meanings of TIC in the daily lives of older people, residents of the Partido de San Miguel, Argentina, and their relationship with support networks in the appropriation process during the pandemic were investigated. For that, sixteen interviews have taken placed in two main focus groups of seventeen people about 60 years old or older. The main results realize about the self-perception and the net society support received affect in the access and use of the TIC meanly during the Covid-19 pandemic.
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El material puede ser modificado y distribuido, pero de manera no comercial y bajo la misma licencia que el material original.
References
Abad Alcalá, L. (2016). Brecha digital y personas mayores. Informe sobre el uso de las TIC y valoración de la formación en nuevas tecnologías. Subdirección General de Proyectos de Investigación de la Dirección General de Investigación Científica y Técnica del Ministerio de Economía y Competitividad.
Arias, C. J. (2013). El apoyo social en la vejez: la familia, los amigos y la comunidad. Revista Kairós: Gerontologia, 16(4), 313-329.
Arias, C. J. (2015). La red de apoyo social. Cambios a lo largo del ciclo vital. Revista Kairós Gerontologia, 18, 149-172. doi: https://doi.org/10.23925/2176-901X.2013v16i4p313-329
Barrantes, R. M., y Villalobos, D. R. U. (2019). La apropiación de internet por adultos mayores: desafíos planteados por las economías informales en dos ciudades de América Latina. Research on Ageing and Social Policy, 7(1), 304-333. doi: https://doi.org/10.17583/rasp.2019.3962
Barrantes Cáceres, R., y Cozzubo Chaparro, A. (2015). Edad para aprender, edad para enseñar: el rol del aprendizaje intergeneracional intrahogar en el uso de la internet por parte de los adultos mayores en Latinoamérica. Documento de trabajo N.° 411, Departamento de Economía.
Busanello, J., Lunardi Filho, W. D., Pereira da Costa Kerber, N., Costa Santos, S. S., Lerch Lunardi, V., & Conceição Pohlmann, F. (2013). Grupo focal como técnica de coleta de dados. Cogitare Enfermagem, 18 (2), 358-364. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=483649271022
Casado, N., Arce, C., & Pérez, S. (2021). La educación de personas mayores como horizonte de transformación: Nuevos escenarios y acciones en tiempos de pandemia. Actas De Periodismo Y Comunicación, 6(2).
https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/6921
Muñoz-Pogossian, B. y Siegel, A. (23 de diciembre de 2019). Envejecimiento y derechos humanos: la Convención Interamericana sobre la Protección de los Derechos Humanos de las Personas Mayores. Comisión
Económica para América Latina y el Caribe .https://www.cepal.org/es/enfoques/envejecimiento-derechos-humanos-la-convencion-interamericana-la-proteccion-derechos-humano
CEPAL (2020). Universalizar el acceso a las tecnologías digitales para enfrentar los efectos del COVID-19. Informe especial. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45938/S2000550_es.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (2006). Lineamientos para el comportamiento
ético en las Ciencias Sociales y Humanidades, Resolución N.º 2857. https://www.conicet.gov.ar/wp-content/uploads/RD-20061211-2857.pdf
Convención Interamericana sobre Protección de los Derechos Humanos de las Personas Mayores, 15 de
junio de 2015. http://www.oas.org/es/sla/ddi/docs/tratados_multilaterales_interamericanos_a-70_derechos_humanos_personas_mayores.pdf
Dabove, M. I., Oddone, M. J., Clara, P., y Pochintesta, P. A. (2020). Vejez en tiempos de pandemia: una cuestión de derechos. Revista Argentina de Gerontología y Geriatría, Vol. 34(1), 21-24 https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/121502/CONICET_Digital_Nro.fc5dbce3-fab2-464a-b3d6-6814ad1337df_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Escuder, S., Liesegang, R., y Rivoir, A. (2020). Usos y competencias digitales en personas mayores beneficiarias de un plan de inclusión digital en Uruguay. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 10(1), 53-76.
http://www.scielo.edu.uy/pdf/pcs/v10n1/1688-7026-pcs-10-01-53.pdf
Galeano Marín, M E. (2020). Vejez y relaciones intergeneracionales. En Robledo Marín, C. (Ed.). La vejez.
Reflexiones de la postpandemia. (113-120). fundacol. https://archivo.cepal.org/pdfs/ebooks/vejez_
reflexiones_post_pandemia.pdf
Hernández, G. E. G., y Caudillo, J. M. (2010). Procedimientos metodológicos básicos y habilidades del investigador en el contexto de la teoría fundamentada. Iztapalapa. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 31(69/2), 17-39. https://revistaiztapalapa.izt.uam.mx/index.php/izt/article/view/241/398
INDEC (2010). Censo de población, hogares y viviendas 2010. Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires. https://www.indec.gob.ar/indec/web/Nivel4-CensoProvincia-999-999-06-000-2010
INDEC (2012). Encuesta Nacional de Calidad de Vida de los Adultos Mayores. Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires. https://www.indec.gob.ar/indec/web/Nivel4-Tema-2-21-130
INDEC (2020). Acceso y uso de tecnologías de la información y la comunicación. Instituto nacional de Estadísticas y Censos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires. https://www.indec.gob.ar/indec/web/Nivel4-Tema-4-26-71
INDEC (2021). Acceso y uso de tecnologías de la información y la comunicación. eph. Informe técnico/Vol. 6
N.°1. https://www.indec.gob.ar/uploads/informesdeprensa/mautic_05_22843D61C141.pdf
Laurino, L. (2018). Alfabetizaciones digitales en el siglo XXI: hacia una sociedad para todas las edades.
Políticas de inclusión digital para personas mayores en Argentina. Un estudio de caso. Trabajo Final de
Máster. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/155157/1/TFM_Laurino_Leandro_2018.pdf
López, S. T. (2021). La vivencia de la soledad en la vejez. Una mirada en tiempos de pandemia. Pedagogía
social: Revista Interuniversitaria, (37), 1. doi: 10.7179/PSRI_2021.37.00
Nava Salinas V. L. (2021). Tecnofobia, trastorno agudizado por la pandemia y el confinamiento. Gaceta UNAM.
https://www.gaceta.unam.mx/tecnofobia-trastorno-agudizado-por-la-pandemia-y-el-confinamiento/
Pochintesta, P., & Oddone, M. (2021). Las personas mayores durante la Pandemia COVID-19: políticas públicas y acceso a las tecnologías de la información y comunicación en Argentina. Anthropologica, 39 (47), 289-310. https://doi.org/10.18800/anthropologica.202102.011
Piovani, J. (2018). La entrevista en profundidad. En Metodología de las Ciencias Sociales, pp. 265-278. Siglo XXI.
Piscitelli, A. (2009). Nativos e inmigrantes digitales: una dialéctica intrincada pero indispensable. En: Carneiro, R., Toscano, J. C. y Díaz, T. (Coord.). Los desafíos de las TICs para el cambio educativo (pp. 71-78). Organización de los Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI) y Fundación Santillana.
http://rubenama.com/historia_unam/lecturas/desafiosTICS_cambio_educativo_carneiro.pdf#page=70
Pochintesta, P., y Baglione, F. (2022). Personas mayores y pandemia. Análisis de contenido sobre titulares de prensa en Argentina. Interdisciplina, 10(28), 571-589. https://www.scielo.org.mx/pdf/interdi/v10n28/2448-5705-interdi-10-28-571.pdf
Prensky, M. (2010). Nativos e inmigrantes digitales. Distribuidora Sek
Rivoir, A. (2019). Personas mayores y tecnologías digitales. Revisión de antecedentes sobre las desigualdades en la apropiación. En Rivoir, A., y Morales, M. J. (Eds.) Tecnologías digitales: miradas críticas de la apropiación en América Latina (pp. 51-63). Clacso. https://www.jstor.org/stable/pdf/j.ctvt6rmh6.6.pdf
Rodriguez Martínez, A. (2019a). Tecnologías adictivas en jóvenes, implicaciones y actuaciones: un reto de hoy. En Bermúdez Vázquez, M. (Ed.), Luces en el camino: Filosofía y Ciencias Sociales en tiempos de desconcierto. (pp. 2642-2665). Dykinson. SL. https://www.researchgate.net/profile/Pablo-Martin-Ramallal-/publication/355855105_Nuevas_tecnologias_nuevos_desafios_etica_publicidad_y_realidad_virtual/links/6181426e3c987366c319f13c/Nuevas-tecnologias-nuevos-desafios-etica-publicidad-y-realidad-virtual.pdf
Rodríguez Martínez, A. (2019b). Vejez activa. El reto tecnológico. En Bermúdez Vázquez, M (Ed.), Luces en el camino: Filosofía y Ciencias Sociales en tiempos de desconcierto. (pp. 2642-2665). Dykinson. SL. https://www.researchgate.net/profile/Pablo-Martin-Ramallal-3/publication/355855105_Nuevas_tecnologias_
nuevos_desafios_etica_publicidad_y_realidad_virtual/links/6181426e3c987366c319f13c/Nuevas-tecnologias-nuevos-desafios-etica-publicidad-y-realidad-virtual.pdf
Rico Masa, D. (2021). La soledad en personas mayores y la influencia e impacto que las nuevas tecnologías pueden tener para paliarla: una visión desde el Trabajo Social. [Trabajo de Fin de Grado]. Repositorio institucional de la Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/49394/TFGG5129.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rodríguez Palacios, A., Romero Rodríguez, J., Gómez García, G., Cruz Campos, J. (2020). Aislamiento social y
uso de las tic en personas mayores en épocas de pandemia. COVID -19 revisión sistemática. En Aznar Diaz, I
(Ed.) Desafíos de investigación educativa durante la pandemia COVID-19. (pp.17-25). Editorial Dykinson S.L.
https://repositorio.ipv.pt/bitstream/10400.19/6697/1/9788413771724%20(1).pdf#page=20
Sánchez-Torres, J. M., González-Zabala, M. P., y Muñoz, M. P. S. (2012). La sociedad de la información: génesis, iniciativas, concepto y su relación con las tic. Revista UIS Ingenierías, 11(1), 113-128. ISSN: 1657-4583. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=553756873001
Sunkel, G., y Ullmann, H. (2019). Las personas mayores de América Latina en la era digital: superación
de la brecha digital. Revista CEPAL. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/44580/RVE127_
Sunkel.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Torres, R. M. (2006). Alfabetización y aprendizaje a lo largo de toda la vida. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 28(1), 25-38. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457545365002
Vanegas, F. C. R., y Garzón, Y. P. M. (2022). Alfabetización Digital: una experiencia virtual con personas adultas mayores. Transdigital, 3(5). https://doi.org/10.56162/transdigital84
Vasilachis de Gialdino, I., Ameigeiras, A.R., Chernobilsky, L.B., Giménez Béliveau, V., Mallimaci, F., Mendizábal,
N., Neiman, G., Quaranta, G., y Soneira, A.J. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Editorial Gedisa.