Mapping Knowledge, Sharing Knowledge
Main Article Content
Abstract
The following article reports on the extension project "Mapping Knowledge" of the Faculty of Education Sciences - National University of Entre Ríos (Argentina). On the one hand, it aims at conceptualizing Social Mapping, Public Communication of Science and University Extension, combining their theoretical and methodological perspectives with a concrete experience. Secondly, it seeks to analyze a collective mapping work carried out in the city disticts Arroyo Los Berros and La Cantera (Paraná, Entre Ríos), which consisted in describing and narrating the territories —not only from the geographical perspective— but also from the symbolic dimension, through different methods and techniques to expose the meanings that the inhabitants themselves give to the history and reality of the neighborhoods.
In this way, we seek to deepen in three milestones observed in the course of the project which show changes among the participants: 1) reflection and action on the territory; 2) recognition and appropriation of the Faculty and the Public University; 3) overcoming the dichotomy university/society. These are described on the basis of the records of the different workshops, meetings and trainings, carried out jointly by the members of the extension team and the inhabitants of the neighborhood.
The project aimed at generating a space for meeting and exchange, promoting the participation of the different agents, working horizontally and through dialogue to achieve social transformation.
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El material puede ser modificado y distribuido, pero de manera no comercial y bajo la misma licencia que el material original.
References
Burns, T.; O’Connor, D. y Stocklmayer, S. (2003). Science Communication: a contemporary definition. Public Understanding of Science, 12, 183-202.
Cano Menoni, J. (2017). La Extensión Universitaria en la UNAM (1910-2015). Un análisis político-pedagógico. [Tesis doctoral]. Universidad Nacional Autónoma de México.
Carballeda, A. (2015). El territorio como relato. Una aproximación conceptual. Revista Margen, 76. https://www.margen.org/suscri/margen76/carballeda76.pdf
Castelfranchi, Y. y Fazio, M. (2021). Comunicación Pública de la Ciencia. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, Oficina Regional de Ciencias de la UNESCO para América Latina y el Caribe, UNESCO Montevideo.
http://forocilac.org/wp-content/uploads/2021/04/PolicyPapers-CILAC-ComunicacionPublicaCiencia-ES.pdf
Cortassa, C. (2012). La ciencia ante el público. Dimensiones epistémicas y culturales de la comprensión pública de la ciencia. Buenos. EUDEBA.
Cortassa, C.; Wursten, A.; Andrés, G. y Legaria, J. (2020). Comunicar las ciencias desde las instituciones: dos modelos de análisis aplicados al caso UNER. Revista Ciencia, Docencia y Tecnología, 31(61), 1-35.
de Certeau, M. (2000). La invención de lo cotidiano. Universidad Iberoamericana.
Diez Tetamanti, J. (Coord). (2014). Hacia una geografía comunitaria. Abordajes desde la cartografía social y los sistemas de información geográfica. EDUPA.
Freire, P. (1983). ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural. Siglo XXI Editores
García-Guerrero, M. y Lewenstein, B. (2022). From experience to theory: Science recreation workshops as a practice-led approach in informal environments for science learning. Cultures of Science, 5(1), 33-49.
DOI: https://doi.org/10.1177/20966083221086097
Hecker, S. and Taddicken, M. (2022). Deconstructing citizen science: a framework on communication and interaction using the concept of roles. JCOM, 21(01), A07.
DOI: https://doi.org/10.22323/2.21010207
Legaria, J. (2022). Discursos y prácticas sobre comunicación de las ciencias en la Universidad Nacional de Entre Ríos (UNER) JCOMAL, 5(01), A04.
DOI: https://doi.org/10.22323/3.05010204
Offen, K. (2009). O mapeas o te mapean: Mapeo indígena y negro en América Latina. Tabula Rasa, 10, 163-189.
Polino, C. (2019). Los públicos de la ciencia en la Argentina. Estratificación social y desigualdad de oportunidades. Ciencia e investigación, 69(2), 22-32
Risler, J. y Ares, P. (2013). Manual de mapeo colectivo: recursos cartográficos críticos para procesos territoriales de creación colaborativa. Tinta Limón Ediciones.
Rosato, A. (1999). El registro escrito en el trabajo de campo antropológico. Revista Desde el Fondo, (13), 20-21.
Tommasino, H. (2022). Modelos de extensión e integralidad en las universidades públicas. En: Parentelli, V. (Coord.). Integralidad revisitada: abordajes múltiples y perspectivas. Udelar.
Tommasino, H. y Cano, A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Universidades, 67, 7-24.
Tünnermann Bernheim, C. (2000). El nuevo concepto de la extensión universitaria. Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo Morelia, México.
Unión de Universidades de América Latina (1972). La difusión cultural y la extensión universitaria en el cambio social en América Latina. Memorias de la II Conferencia Latinoamericana de Difusión Cultural y Extensión Universitaria de la UDUAL. http://dspaceudual.org/handle/Rep-UDUAL/808
Wursten, A. (2022). Ciencia, Tecnología y Sociedad: El potencial de la Extensión Universitaria como interfaz mediadora. Revista Ciencia, Tecnología y Sociedad. 17(50), 37-63.