Education and virtuality, a possible approach

Main Article Content

Lucrecia Cerini
Paola Barzola
Mariana Churruarín
Analía Rígoli
Luján Hormaiztegui
María Esperanza  Martínez

Abstract

During 2020 the COVID-19 pandemic disrupted the concrete existence conditions and everyday life of people all around the world. The whole world confronted an unprecedented and unthinkable phenomenon so far. University education was forced to set up new teaching methods: virtual learning environments.


Specifically, Supervised Professional Practices (internships) curricular spaces, were challenged to think of on field practices, something usually considered in a face-to-face way, in new and different ways, pushing the boundaries of what was established until then.


We are a team of teachers in charge of one of the Supervised Professional Practices (internships), that is part of the 5th year in the Psychology. This paper will try to describe the process of transforming the on field practices into virtual learning environments. We will show the complexity that demanded thinking this practice from the possibile point of view, regardless of the social context of this time.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Cerini, L. ., Barzola, P. ., Churruarín, M. ., Rígoli, A., Hormaiztegui, L. ., &  Martínez, M. E. (2021). Education and virtuality, a possible approach. El Cardo, (17), 123–136. https://doi.org/10.33255/18511562/1181
Section
Artículos temáticos

References

CARBALLEDA, A. (2015). El territorio como relato. Una aproximación conceptual en Margen Revista de Trabajo Social y Ciencias Sociales, vol. 76, 2015.

COREA, C., DE LA ALDEA, E. y LEWCOWICZ, I. (1998). La comunidad, entre lo público y lo privado. En Revista Campo Grupal N.° 2, septiembre-octubre. Buenos Aires.

Decreto N.° 297 de 2020. Aislamiento social, preventivo y obligatorio. 19 de marzo de 2020.

DEL CUETO, A. (2014). La Salud Mental Comunitaria: intervenciones comunitarias. Vivir, pensar, desear. Fondo de Cultura Económica: Buenos Aires.

KUTZBART, A. (2021). Pensando la educación desde los afectos, las tensiones y la necesidad de contacto. Topía, marzo 2021. Disponible en: https://www.topia.com.ar/articulos/pensando-educacion-afectos-tensiones-y-necesidad-contacto?utm_source=Bolet%C3%ADn+Top%C3%ADa&utm_campaign=afe4c4a487-REVISTA_90_TODOS_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_bf055be65c-afe4c4a487-36235045&mc_cid=afe4c4a487&mc_eid=8d4caf5cbe

LEWKOWICZ, I. (2004). Pensar sin Estado. La subjetividad en la era de la fluidez. Buenos Aires: Paidós.

LOURAU, R. (1975). El Análisis Institucional. Buenos Aires: Amorrortu.

NICASTRO, S. y GRECO, M. (2009). Entre Trayectorias. Escenas y pensamientos en espacios de formación. Santa Fe: Homo Sapiens.

SCHEJTER, V., COCHA T., FURLAN, G. Y UGO F. (2016). Una mirada institucional de lo psicológico: La alteridad en nosotros. Colecciones Psicología. Buenos Aires: Eudeba.

SCHÖN, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós.

SOUTO, M. (2004). La formación de docentes en el análisis multirreferenciado de clases. En: Educación, Lenguaje y Sociedad, vol. 2, N.° 2, 2004.