Abstract
In this paper we analyze the ideological-pedagogical aspects of the political-educational proyect “Secondary Institute C. C. Vigil”. That proyect was a part of the institutional complex of the Library Constancio C. Vigil (1959-1977), emblematic entity of the city that developed a cultural, social, educational and mutual project in the Tablada neighborhood. It was a victim of state terrorism, and specifically of the “procesista” education policy (Kaufmann, 2006) deployed during the last civic-military dictatorship (1976-1983), suffering a military intervention in 1977 that ended his labor.References
ALDERETE, A. (2010) Las aulas, los patios: fueron construidos para dignificar al hombre, la dictadura militar les cambió el destino.... Manuscrito no publicado. Rosario, Argentina.
CARLI, S. (2003) Educación pública. Historias y promesas. En: Feldfeber, M. (Comp.). Los sentidos de lo público. Reflexiones desde el campo educativo. Bs. As.: Noveduc.
FERNANDEZ, L. (1994). Instituciones educativas. Dinámicas institucionales en situaciones críticas. Bs. As.: Paidós.
FOLLARI, R. A. (2003). Lo público revisitado: paradojas del Estado, falacias del mercado. En: FELDFEBER, M. (Comp.) Los sentidos de lo público. Reflexiones desde el campo educativo. Bs. As.: Noveduc.
FREIRE, P. (1987). Pedagogía del Diálogo y el Conflicto. Bs As.: Ediciones Cinco.
FRUTOS, R. (1997). La Biblioteca Popular Constancio C. Vigil. Nuestra Historia. Nº 6. Santa Fe: Ediciones AMSAFE.
FRUTOS, R y NARANJO, R. (2006). El genocidio blanco. La Editorial Biblioteca, Vigil, Rosario. En: KAUFMANN (Dir). Dictadura y Educación. Tomo III: Los textos escolares en la historia argentina reciente (1976 – 1983). Bs. As.: Miño y Dávila.
GARCIA, N. (2013). Historia sociocultural, política y educativa de la Biblioteca Popular Constancio C. Vigil de Rosario. (1933-1981). Tesis de Doctorado. Universidad Nacional de Rosario, Argentina.
GARCIA, N. (2014). El caso Vigil. Historia sociocultural, política y educativa de la Biblioteca Vigil (1933-1981). Rosario: FHUMYAR ediciones.
HILLERT, F. (2003). Lo público, democrático y popular. En: Feldfeber, M. (Comp.). Los sentidos de lo público. Reflexiones desde el campo educativo. Bs. As.: Noveduc.
KAUFMANN, C. (2006). Dictadura y Educación. Tomo III. Los textos escolares en la historia argentina reciente. Buenos Aires: Miño y Dávila.
NARANJO, R. (1991). La Biblioteca Popular Constancio C. Vigil. Rosario. Historias de aquí a la vuelta, Ediciones de Aquí a la Vuelta, Nº 16. Rosario, Argentina.
VAZQUEZ, S. y DI PIETRO, S. (s.f). La educación popular en la escuela pública. Un desafío estratégico. Fichas de cátedra. Manuscrito no publicado.
The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensing it under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and publication initial in this magazine. All content is published under the Creative Commons 4.0 international license: Attribution-Non-Commercial-Share Alike.