Social representations of technology, its teaching and learning in secondary school

Main Article Content

Claudia Alejandra Mazzitelli
Daniela Paola Quiroga

Abstract

As part of a general study on teachers and students of Technology from the approach of Social Representations (SR), making an initial focus on the difficulties related to teaching and learning that discipline, we offered a space for reflection on this topic for teachers of secondary schools and carried out a series of activities, among them an inquiry about the SR of their students. In this paper, we present the results from the analysis of Technology SR –identified in the students-, teaching and learning, done by implementation of two Likert scales and a technique of evocation and hierarchy. The results obtained have allowed us to identify the students’ SR and to try to infer a relationship with teaching practices. The need for teachers to know their students’ SR in order to optimize their educational practice seems evident.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Mazzitelli, C. A., & Quiroga, D. P. (2015). Social representations of technology, its teaching and learning in secondary school. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 26(50), 71–88. Retrieved from https://ojstesteo.uner.edu.ar/index.php/cdyt/article/view/39
Section
Humanities and Social Science - Research
Author Biographies

Claudia Alejandra Mazzitelli, Universidad Nacional de San Juan y CONICET

Doctora en Educación y Profesora en Física. Profesora Titular de la Universidad Nacional de San Juan, Argentina. Investigadora del CONICET. Directora de proyectos sobre Enseñanza de las Ciencias Naturales. Argentina.

Daniela Paola Quiroga, Universidad Nacional de San Juan

Profesora de Tecnología. Profesora Adjunta de la Universidad Nacional de San Juan, Argentina. Investigadora de la Universidad Nacional de San Juan. Argentina.

References

ABRIC, J.C. (2001). Prácticas sociales y representaciones. México: Coyoacán.

BIXIO, C. (2005). Enseñar a aprender. Construir un espacio colectivo de enseñanza-aprendizaje. Rosario. Santa Fe: Homo Sapiens Ediciones.

CERVERA, D. (2010). Didáctica de la tecnología (Vol. 2). Barcelona: Grao.

FARR, R. (2003). De las representaciones colectivas a las representaciones sociales: ida y vuelta (pp. 153 -175). En CASTORINA, J. (comp.), Representaciones Sociales. Problemas teóricos y conocimientos infantiles. Barcelona: Gedisa.

GILBERT, J. K. (1995). Educación tecnológica: una nueva asignatura en todo el mundo. Enseñanza de las Ciencias, 13(1): 15-24.

GILBERT, J. K., BOULTER, C. J. y ELMER, R. (2000). Positioning Models in Science Education and in Design and Technology Education, (pp. 3-18). En GILBERT, J. K y BOULTER, C. J. (eds), Developing Models in Science Education, Dordrecht: Kluwer.

GUIRADO, A.; MAZZITELLI, C. y OLIVERA, A. (2013). Representaciones sociales y práctica docente: una experiencia con profesores de Física y de Química. Revista Orientación Educacional, 27 (51): 1-20.

JODELET, D. (1986). La Representación social: fenómenos, concepto y teoría, (pp. 470-494). En MOSCOVICI, S. (comp.) Psicología Social (Vol. 1). Barcelona: Paidós.

KAPLAN, C. (1997). La inteligencia escolarizada. Un estudio de las representaciones sociales de los maestros sobre la inteligencia de los alumnos y su eficacia simbólica. Buenos Aires: Miño y Dávila.

MARCELO, C. (2009). Formalidad e informalidad en el proceso de aprender a enseñar. Revista de Educación, 350: 31-56.

MAZZITELLI, C. (2007/2009). El aprendizaje de la Física como reelaboración conceptual a la luz de algunas teorías psicosociales. San Juan – Argentina: Editorial de la Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes – UNSJ.

MAZZITELLI, C. y APARICIO, M. (2009). Las actitudes de los alumnos hacia las Ciencias Naturales, en el marco de las representaciones sociales, y su influencia en el aprendizaje. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 8 (1), Artículo 11, En: http://www.saum.uvigo.es/reec.

MAZZITELLI, C., AGUILAR, S., GUIRADO, A. y OLIVERA, A. (2009). Representaciones sociales de los profesores sobre la docencia: contenido y estructura. Revista Educación, Lectura y Sociedad, 6 (6): 265-290.

MOSCOVICI, S. (1986). Psicología social, I. Barcelona-España: Paidós.

PETRACCI, M. y KORNBLIT, A. (2007). Representaciones sociales: una teoría metodológicamente pluralista, (pp. 91-111). En KORNBLIT, A. (comp.), Metodologías cualitativas en Ciencias Sociales. Buenos Aires: Biblos.

ROMERO JELDRES, M. (2009). Didáctica de la Educación Tecnológica: hacia un modelo explicativo-cultural para el aprendizaje de la tecnología. Tecné, Episteme y Didaxis, 26: 36-52.