The Impact of Virtuality in Learning and Teaching Processes in Continuous Teacher Training Institutes San Luis 2020
Main Article Content
Abstract
The objective of the current article is to present the results of two surveys which were carried out during the academic year 2020 to all the students and teachers from the Instituto de Formación Docente Continua San Luis regarding the impact of virtual learning and teaching.
The purpose of those surveys, which were carried out online by the end of the first and the second semester respectively of the mentioned year, was, firstly, to obtain relevant information about pertaining contextual, technological, and pedagogical aspects of the teaching and learning processes in online education to detect improvement areas and to identify strengths which would allow the optimization of the teaching practices. Secondly, based on the information gathered in the first semester, it was possible to make decisions at the institutional level to reorganize the second semester, thus making necessary to inquire about the impact of those measures on the educational processes which unfolded during the second semester of the year 2020, so that then it would be possible to assess improvement alternatives for 2021.
This is an exploratory study framed within a mixed methodological design (qualitative and quantitative).
The results obtained show that both students and teachers could progressively overcome the difficulties experienced during the first half of the year as they became familiar with the virtual environments, digital resources, and new communication forms mediated by technology.
Moreover, the measures adopted in the second semester based on the data collected in the first survey had a positive impact on the teaching practices and the students’ self-assessment of their own learning processes in a pandemics and social distancing context.
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El material puede ser modificado y distribuido, pero de manera no comercial y bajo la misma licencia que el material original.
References
Ardoino, J. (2005). Complejidad y formación. Pensar la educación desde una mirada epistemológica. Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (UBA) y Ediciones Novedades Educativas.
Consejo Federal de Educación (mayo 15, 2020). Resolución N.° 363-2020. Por el cual se presenta un marco de criterios comunes que orientan integralmente la continuidad pedagógica; y definen las estrategias y pautas para la evaluación y acreditación de saberes y la promoción del año escolar en todo el país.
Instituto de Formación Docente Continua - San Luis (agosto 14, 2020). Resolución N.° 122 IFDC-SL/2020. Por la cual se aprueba el protocolo para la utilización temporal de herramientas de Educación mediada por tecnología para el dictado de clases en el marco del aislamiento y /o distanciamiento social, preventivo y obligatorio por la pandemia de Covid-19.
Instituto de Formación Docente Continua - San Luis (marzo 15, 2020). Resolución N.° 35 IFDC-SL/2020. Por la cual se establecen modificaciones en la organización de las actividades académicas, correspondientes al primer cuatrimestre del ciclo lectivo 2020.
Ministerio de Educación de la Nación Argentina (marzo 15, 2020). Resolución N.° 108/2020. Por la cual se establece la suspensión de clases presenciales en niveles inicial, primario, y secundario.
Ministerio de Educación de la Provincia de San Luis (mayo 8, 2020). Resolución N.° 36-ME-2020. Por el cual se dispuso la suspensión de clases presenciales en la totalidad de los establecimientos educativos de la provincia.
Nicastro, S. (2018). Las trayectorias educativas: una cuestión institucional. La enseñanza universitaria a 100 años de la Reforma: legados, transformaciones y compromisos 4, 37-42. https://revistas.unlp.edu.ar/ TrayectoriasUniversitarias/article/view/5981
Poder Ejecutivo Nacional (junio, 26, 2020). Decreto de Necesidad y Urgencia N.° 576/2020. Por el cual se prorroga el distanciamiento social, preventivo y obligatorio hasta el día 30 de junio de 2020 inclusive.
Poder Ejecutivo de la provincia de San Luis (marzo 31, 2020). Por el cual se establece la adhesión provincial al DNU 297/2020 - Decreto de Necesidad y Urgencia por el cual se dispone el Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio.
Terigi, F. (2010). El saber pedagógico frente a la crisis de la monocromía. En Frigerio G. y G. Diker (comps.), Educar: saberes alterados. Fundación La Hendija.