Identity Processes: Analysis of Questionnaires for Theater Teachers

Main Article Content

Martha Judit Goñi

Abstract

This article is part of the doctoral thesis of the author (supervised by Cristina Erausquin, MA): “Beginner Teachers. Experiences and Learning in the Construction of Identities”. It aims at identifying, describing and analyzing the experiences and learning that characterize the construction of identities of beginner theater teachers who graduated from the Faculty of Art of the National University of the Center of the Province of Buenos Aires. The sample consists of graduates from 2015 to 2019 (last years before starting the thesis work in 2020 were selected).


In this stage, questionnaires administered in the year 2021 were systematized. The objective of the questionnaires was to initiate contact with the graduates who achieved the degree of Teacher of Dramatic Games (first intermediate degree to become a Theater Teacher, both qualifying to work as a teacher in the Educational System).


The subject is approached from a socio-historical-cultural perspective, considering the beginning of teaching as a complex object. It is a very particular stage since real teaching situations are faced, for the first time, without the orientation of guiding teachers. Recently graduated teachers are no longer students and have acquired "freedom" or "independence", as each one will choose how to practice the profession with "professional autonomy".


Situations which are considered to intervene in the constitution of identities will be analyzed. Those situations, which imply a dialogue between the inter and intra psychological and between situational and historical dimensions, are related to disciplinary cultures, school communities, teacher’s training and life trajectories.  


The experiences of the teachers are questioned from the social-historical-cultural perspective, articulating an interdisciplinary analysis, between the psycho-social-educational focus and the pedagogical action and conception related to school settings.




Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Goñi, M. J. (2023). Identity Processes: Analysis of Questionnaires for Theater Teachers. Del Prudente Saber, (17), e0001. https://doi.org/10.33255/26184141/1423e0001
Section
Artículos
Author Biography

Martha Judit Goñi, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, Argentina

https://orcid.org/0000-0002-1046-9772

References

Alfonso, M. (2012). Aportes a la construcción de la identidad profesional del profesor de teatro. Folios N.° 35. Universidad Pedagógica Nacional de Colombia.

Alliaud, A. (2017). Los artesanos de la enseñanza. Acerca de la formación de maestros con oficio. Paidós.

Ander Egg, A. (1977). Introducción a las técnicas de investigación social. Humanitas.

Becher, T. (1993). Las disciplinas y la identidad de los académicos. En Pensamiento Universitario. Año 1 N.º 1. Publicación independiente. http://www.pensamientouniversitario.com.ar/wp-content/uploads/2019/05/pensamiento_unversitario_n1.pdf

Cazden, C (2010). Las aulas como espacios híbridos para el encuentro de las mentes. En Elichiry, N. (Comp.) Aprendizaje y contexto: contribuciones para un debate. Manantial.

Esteban Guitart, M. y Moll, L. (2014). Funds of Identity: A new concept based on the Funds of Knowledge approach. En Culture & Psychology, Vol. 20(1) pp. 31–48.

Esteban Guitart, M. y Llopart, M (2016). La inclusión educativa a través de la aproximación de los fondos de conocimiento e identidad. En Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva. Vol. 9 (3) pp. 145-157.

Erausquin, C., Suye, A. y Labandal, L. (2016). La vivencia como unidad de análisis de la conciencia: sentidos y significados en trayectorias de profesionalización de psicólogos y profesores en comunidades de práctica. En Anuario de investigaciones. Facultad de Psicología. UBA. Vol. XXII.

Erikson, E. (1983). Infancia y sociedad. Buenos Aires. Hormé Paidós. González, N., & Moll, L. C. (2002). Cruzando el puente: Building bridges to funds of knowledge. Educational Policy, 16(4), pp. 623–641.

González Rey (2009). L S Vygotski y el problema de la personalidad en el enfoque socio-cultural. III Conferencia de Pesquisa Socio cultural. Campinas, Sao Paulo. Traducido al español por Efraín Aguilar en 2011.

Huertas, J. A. (1997). Motivación. Querer aprender. Aique.

Larrosa, J. (2018). P de Profesor. Noveduc.

Larrosa, J. (2003). Experiencia y pasión. En La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. Fondo de Cultura Económica.

Lave I. y Wenger, E. (1991). Situated learning Legitimate peripheral participation. University Press.

Meschman, C.; Erausquin, C. y García, L. (2014). Huellas, herencias y tramas: construyendo la identidad profesional del profesor en psicología. Anuario de investigaciones. Vol. XXI. Facultad de Psicología Universidad de Buenos Aires.

Moll, L. C., & Cammarota, J. (2010). Cultivating new funds of knowledge through research and practice. In K. Dunsmore, & D. Fisher (Eds.) Bridging literacy home pp. 290–306. Newark, DE: International Reading Association.

Subero, D. y Esteban Guitart, E. (2020). Más allá del aprendizaje escolar: el rol de la subjetividad en el enfoque de los fondos de identidad. Revista interuniversitaria. Teoría de la Educación V. 32. Universidad de Salamanca.

Terigi, F (2007). Los desafíos que plantean las trayectorias escolares. Fundación Santillana III Foro Latinoamericano de Educación Jóvenes y docentes. La Escuela secundaria en el mundo hoy.

Vygotski, L. (1983). El instrumento y el signo en el desarrollo del niño. Obras Escogidas VI. Editorial Pedagógica.