Writing of Analysis of Technological Product at the Secondary Level
DOI:
https://doi.org/10.33255/3673/2016Keywords:
Written production, Technological education, Analysis of technological products, Secondary school, Multimodal textsAbstract
In this paper, we present a research study on the teaching of writing in the disciplines applied in Technology classes in secondary school. It arose from the detection of difficulties to write disciplinary texts in a group of students, so an accompanying proposal focused on the analysis of technological products (a topic involving the production of texts corresponding to various genres) was designed and implemented. The teacher and first-year students of a rural agrotechnical school located in a department far from the city of San Juan (Argentina) participated in this study. Initially, a genre deconstruction that included a detailed analysis of a selected model text was carried out, then different modes of building disciplinary knowledge were generated by using multimodal material and, after that, the writing of the analysis of a technological product was done by students. The evaluation of the implementation, based on both students' productions and their opinions about classroom work, shows that it is possible to achieve changes in the ways of writing if specific aids are implemented by the disciplinary teacher while teaching the content of the subject.
Downloads
References
Álvarez, A. (2000). Los procedimientos de la tecnología. INET Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología.
Ávalos, M. y Calcagno, M. (2018). Educación Tecnológica 1. Alfaomega Grupo Editor Argentino.
Ávalos, M. (2018). Educación Tecnológica 2. Alfaomega Grupo Editor Argentino.
Balagué, L. J., Pastorino, G. N., Diosma, G., Martínez Alcántara, V., Fermoselle, G., Guaymasí, D. V., Videira, L., Valdés, C., Kuzmanich, R., Saparrat, M. & Balatti, P. A. (9-11 de septiembre de 2012). Aplicación de la metodología “análisis de producto Tecnológico” en la enseñanza de microbiología agrícola empleando inoculantes microbianos. IV Congreso Nacional y III Congreso Internacional de Enseñanza de las Ciencias Agropecuarias. Facultad de Ciencias Agrarias y Forestales. Recuperado de: https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/21836
Bonardi, C. (2009). Tecnología 7 aula taller. Editorial Copiar.
Canal Encuentro. (2015, 16 de septiembre). Íconos de la industria nacional: Birome - Canal Encuentro HD [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=PaQJHBiPHnE
Castañeda, R. T. (2008). Análisis de objetos y lenguaje: Una relación de mutuo beneficio en la educación en tecnología. [Tesis de Magister] Universidad Pedagógica Nacional. Recuperado de: https://ivac-eei.eus/upload/fondos/documentos/209/analisis_de_objetos_r_castaneda.pdf
Derewianka, B. y Jones, P. (2016). Teaching language in context. Oxford University Press.
Gay, A. (2006). Glosario de cultura tecnológica. Ediciones TEC.
Gay A. y Alvarez A. (2000). Algo más sobre tecnología. INET Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología.
Gay, A. y Ferreras, M. A. (2002). La Educación Tecnológica. Aportes para su implementación. INET Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología.
Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires (2018). Educación Tecnológica: el proceso de diseño. ¿Cómo diseñar pensando en los usuarios? Ministerio de Educación e Innovación. Subsecretaría de Planeamiento e Innovación Educativa. Recuperado de: https://buenosaires.gob.ar/sites/default/files/media/document/2019/01/10/b142cf064d30e30fa07313bb26512bef5068c422.pdf
Halliday, M. A. K. y Martin, J. R. (2005). Writing science: Literacy and discursive power. Taylor & Francis.
Hirigoyen, M. A., Rinaudo, M. C. y Donolo, D. S. (2011). Incidencia de tareas de aprendizaje en la dinámica del interés. Un estudio en educación tecnológica. Revista Electrónica" Actualidades Investigativas en Educación", 11(1), 1-29. https://www.redalyc.org/pdf/447/44718060008.pdf
Marpegán, C. M., Mandón, M. J. y Pintos, J. C. (2005). El placer de enseñar tecnología: actividades de aulas para docentes inquietos. Ediciones Novedades Educativas.
Martin, J. R. y Rose, D. (2008). Genre relations. Mapping culture. Equinox.
Mautino, J. M. (2000). Tecnología 9. Editorial Stella.
Mautino, J. (2009). Didáctica de la educación tecnológica. Bonum.
Mautino, J. M. (2014). Didáctica de la Educación Tecnológica. Bonum.
Mautino, J. M. y Mensio, A. A. (1998). Tecnología 7. Editorial Stella.
Ministerio de Educación (2011). Núcleos de aprendizaje prioritarios. Educación Tecnológica. Presidencia de la Nación, Ministerio de Educación, Consejo Federal de Educación. Recuperado de: https://www.educ.ar/recursos/110575/nap-secundaria-educacion-tecnologica
Ministerio de Educación de la Provincia de San Juan (2017). Diseño Curricular Jurisdiccional de Educación Secundaria, Orientada y Artística. Recuperado de: https://educacion.sanjuan.edu.ar/mesj/LinkClick.aspx?fileticket=kSHRoobWgi8%3D&tabid=662&mid=1692
Rose, D. y Martin J. R. (2012). Learning to write, reading to learn. Genre, knowledge and pedagogy in the Sydney School. Equinox.
Universidad de La Punta (3 de julio de 2023). Educación Tecnológica. Análisis de productos. Recuperado de http://contenidosdigitales.ulp.edu.ar/exe/educaciontecnologia/anlisis_de_productos.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carina Alejandra Rudolph, Daniela Paola Quiroga, Carla Inés Maturano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensing it under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and publication initial in this magazine. All content is published under the Creative Commons 4.0 international license: Attribution-Non-Commercial-Share Alike.