Escribiendo sobre piedra: breve arqueología de las pizarras escolares

Writing on stone: a brief archaeology of school slates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33255/3675/2192

Keywords:

scholar slates; slate pencils; educational device; 19th century

Abstract

Fragments of school slates and slate pencils are recurrent finds in 19th century archaeological contexts in our country. 19th century archaeological contexts in our country. They are simple objects of uniform characteristics, so the information that can be extracted from them is limited. The texts that analyzed their discovery are usually limited to indicating their function and age, and mentioning that their presence is related to that of schoolchildren, without going into further detail. However, the discovery of slate fragments during the excavations carried out in Domingo Faustino Sarmiento's birthplace in San Juan, which was also the site of one of the city's first public schools, presented an excellent opportunity to delve deeper into the history of these objects. The aim of the present work is to review their origin and their role as a nineteenth-century educational device.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BELLO, K. (2016). El arte de la caligrafía en el siglo XVIII. Aproximaciones a la historia social de la escritura en el mundo hispánico (España y Nueva España). Trashumante. Revista Americana de Historia Social, (7), 8-27. https://www.redalyc.org/pdf/4556/455645336002.pdf

BONEWITZ, R. (2012). Rocas y minerales. 2ª ed. DK Publishing.

BURN, M. (1972). The Age of Slate. Quarry Tours Ltd.

ESCUDERO, J. C. (2014). Influencia educacional de Domingo Faustino Sarmiento en Chile. Dos puntas, (10), 183-204. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5068244

CÁRDENES Van den Eynde, V. y Rubio Ordoñez, Á. (2008). Petrología de la pizarra para cubiertas y sus factores de calidad. Tierra y tecnología: revista de información geológica, (34), 91-96.

DAVIES, P. (2005). Writing slates and schooling. Australasian Historical Archaeology, 23(2005), 63-69. https://www.jstor.org/stable/29544535

HERNÁNDEZ DE LARA, O., Padula, H., Bernat, E. y Silveira, M. (2017). Arqueología y comunidad en el inmueble de la calle Defensa 1344, Buenos Aires, Argentina. CIENCIA ergo-sum, Revista Científica Multidisciplinaria de Prospectiva, 24(3), 273-279.

https://www.redalyc.org/journal/104/10452159012/html/

LINARES, M. C. (2007). Abecedario escolar -historia de objetos y de prácticas-. Museo de las Escuelas. Unidad de Programas Especiales del Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la República Argentina.

PEREDA, J. T. (2022). El retrato de Pacioli. Un sabio del Renacimiento impartiendo una de sus lecciones. UN ENSAYO. Revista la Junta, 5(2), 60-77. . https://doi.org/10.53641/junta.v5i2.96

SADURNI, J. M. (12 de junio de 2024). Descubren una placa de pizarra con escenas de guerreros en el yacimiento tartésico de Casas del Turuñuelo. National Geographic España. https://historia.nationalgeographic.com.es/a/descubren-placa-pizarra-escenas-guerreros-yacimiento-tartesico-casas-turunuelo_21507

SCHÁVELZON, D. (2013). Lítica histórica: la piedra en Buenos Aires en los siglos XVI al XX, usos y tecnologías. Aspha. https://www.danielschavelzon.com.ar/ebooks/Litica_historica.pdf

SARMIENTO, D. F. (1886). Obras de DF Sarmiento. Tomo XI. De la educación popular. Imprenta y Litografía “Mariano Moreno”. Buenos Aires. https://archive.org/details/obrassarmiento11sarm/mode/2up?view=theater

Published

2025-11-27

How to Cite

Igareta, A. (2025). Escribiendo sobre piedra: breve arqueología de las pizarras escolares: Writing on stone: a brief archaeology of school slates. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 36(75 (sep-dic). https://doi.org/10.33255/3675/2192

Issue

Section

Research

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.