Agrobiotechnology laboratories: decision levels in technology transfer trajectories
PDF ()

Keywords

Agrobiotechnology
Technology Transfer
Social Studies of Science
Patents

How to Cite

Romani, F., Codner, D., & Pellegrini, P. A. (2016). Agrobiotechnology laboratories: decision levels in technology transfer trajectories. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 27(52). Retrieved from https://ojstesteo.uner.edu.ar/index.php/cdyt/article/view/149

Abstract

Historically the production of scientific knowledge in Argentina is characterized by a large gap between industry and scientific research. However, in recent years it can be seen premature cases of innovation which articulate relationships between researchers and companies. It is particulary interesting the study of agribiotechnology.
The present work is carried out in the context of social studies of science and technology and it aims to analyze the trajectories of research and development laboratories cases which have projects in technology transfer to companies. The purpose is to characterize the strategies developed to guide their research in this direction.
The general findings illustrate the existence of different levels of decision making that are key in achieving technology transfer. These decisions shape strategies which manage to coexist laboratory research and transfer.

PDF ()

References

ARIEL, D. F., MANAVELLA, P. A., DEZAR, C. A., y CHAN, R. L. (2007). True story of the HD-Zip family. Trends in Plant Science, 12(9), 1360-1385.

BARANDIARÁN, S., y D'ONOFRIO, M. G. (2013). Construcción y aplicación de una tipología de perfiles de diversidad profesional de los investigadores: aportes al Manual de Buenos Aires. En R. e. Barrere, El Estado de la Ciencia: Principales indicadores en Ciencia y Tecnología Iberoamericanos/Interamericanos (págs. 75-85). Buenos Aires: RICYT.

BARBER, B., y FOX, R. (1958). The caso of the floppy-eared rabbits: An instance of serenpidity fained and serenpidity lost. American Journal of Sociology, 64.

CASALET, M. (2010). Mitos y realidades en la transferencia de conocimientos en América Latina. VII Jornadas Latinoamericanas de Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología (ESOCITE).Río de Janeiro.

CHUN, C. L. (2007). Modeling the Technology Transfer to Taiwan from China. International Research Journal of Finance and Economics, 7, 48-518

CODNER, D. (2011). Alcances, resultados e impacto del FONCYT entre 2006 y 2010. En F. Porta, y G. Lugones, Investigación científica e innovación tecnológica en Argentina. Impacto de los fondos de la Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica (págs. 133-181). Bernal: Editorial de la Universidad Nacional de Quilmes.

CODNER, D., BECERRA, P., y A., DIAZ. (2012). Blind Technology Transfer or Technological Knowledge Leakage: A case Study from the South. Journal of Technology Management and Innovation, 7(2).

DAVID, P., y FORAY, D. (2002). Una introducción a la economía y a la sociedad del saber. Revista Internacional de las Ciencias Sociales(171), 7-28.

D'ONOFRIO, M. G., y GELFMAN, J. (2009). Fuentes de información para el análisis de resultados e impactos de programas de becas de posgrado enciencias e ingeniería en Iberoamérica. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 4(12), 103-130.

EISENHARDT, K. M. (1989). Building Theories from Case Study Research. Academy of Management Review, 14(4).

GALLART, M. A. (1993). La integración de métodos y la metodología cualitativa. Una reflexión sobre la práctica de la investigación. En D. G. Forni, Métodos Cualitativos II. La Práctica de la Investigación. Buenos Aires: CEAL.

KREIMER, P. (2006). ¿Dependientes o Integrados?: La ciencia latinoamericana y la nueva división internacional del trabajo. Nómadas(24), 199-212.

KREIMER, P. (2015). Los mitos de la ciencia: desventuras de la investigación, estudios sobre ciencia y políticas científicas. Nómadas, 52, 33-51.

LEMAINE, G. (1969). La lutte pour la vie dans la cité scientifique. Revue française de sociologie, 10(2), 139-165.

LEMAINE, G. (2005). Ciencia Normal Y Ciencia Hipernormal. Las Estrategias De Diferenciación Y Las Estrategias Conservadoras En La Ciencia. REDES, 11(22), 117-151.

LEVIN, M. (1993). Technology Transfer as a Learning and Devepolment Process: An Analysis of Norwegian Programmes on Technology Transfer. Technovation, 13 (8), 497-518

LOWENSTEIN, V., E., H., y HERMIDA, N. (2013). Guía de Buenas Prácticas en Gestión de la Transferencia de Tecnología y de la Propiedad Intelectual en Instituciones y organismos del Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación.Buenos Aires: MinCyT.

MARKOVICH, A. y SHINN, T. (2012). Regimes of science production and diffusion: towards a transverse organization of knowledge. Scientiae Studia, Volumen 10, 33-64.

MASKUS, K. E. (2003). Encouraging International Technology Transfer. UNCTAD/ICTSD Capacity Building Project. En:Intellectual Property Rights and Sustainable Development.

MARTÍNEZ DE ALBA, A., MORENO, A., GABIEL, M., MALLORY, A., CHRIST, A., BOUNON, et al. (2015). In plants, decapping prevents RDR6-dependent production of small interfering RNAs from endogenous mRNAs. Nucleic Acid Research, 43(5), 2902-2913.

PANDEY, G. (2011). Model organism used in molecular biology or medical research. International Research Journal of Pharmacy, 2 (11), 62-65.

PELLEGRINI, P. (2013). Transgénicos: ciencia, agricultura y controversias en la Argentina (Primera ed.). Bernal: Editorial de la Universidad Nacional de Quilmes.

RICYT. (2014). Red de Indicadores de Ciencia y Tecnología - Iberoamericana e Interamericana. Indicadores por país, Argentina. Disponible en<http://db.ricyt.org/query/AR/1990,2011/calculados>

SHINN, T. (2000). Formes de division du travailscientifique et convergenceintellectuelle. La recherchetechnico-instrumentale. Revue francaise de sociologie, 41(3), 447-473.

SHINN, T.(2002). The Transverse Science and Technology Culture: Dynamics and Roles of Research-technology. Social Science Information. Social Science Information, 41(2), 207-251.

SHINN, T., y LAMY, E. (2006). Paths of commercial knowledge: Forms and consequences of university–enterprise synergy in scientist-sponsored firms. Scientiae Studia, 4(3), 485-508.

STAKE, R. (1995). Investigación con estudios de caso. Madrid: Ediciones Morata.

VACCAREZZA, L., y ZABALA, J. P. (2002). La construcción de la utilidad social de la ciencia: Investigadores en biotecnología frente al mercado. Bernal: Editorial de la Universidad Nacional de Quilmes.

VINCK, D. (1992). Du laboratoire aux réseaux. Le travail scientifique en mutation.Luxemburgo: Office des Publications Officielles des Communautés Européennes.

VINCK, D. (2014). Ciencia y Sociedad. Barcelona: Gedisa.

WALL, L. G. (2005) Plantas, bacterias, hongos, mi mujer, el cocinero y su amante: sobre interacciones biol[ogicas, los ciclos de los elementos y otras historias. Buenos Aires: Siglo XXI editores.

YIN, R. (1984). Case Study Research. Design and Methods. Thousand Oaks: Sage.

ZURBRIGGEN, M. D., CARRILLO, N., HAJIREZAEI, M. R. (2010) ROS signaling in the hypersensitive response: when, where and what for? Plant Signal Behav. 5(4) 393-396.

The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensing it under a Creative Commons Attribution License  that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and publication initial in this magazine. All content is published under the Creative Commons 4.0 international license: Attribution-Non-Commercial-Share Alike.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...