Prioritization function to take decisions based on quantitative diagnostics: Proposal

Main Article Content

José Alejandro González
Mauricio Armando Villarroel
Francisca Viveros Reyes

Abstract

This article aims to propose the use of a mathematical function to prioritize groups to intervene. We present the mathematical properties of the so-called prioritization function, ensuring injectivity and consistency. The application of the function is simulated to a particular case that considers 9 courses in an educational establishment, where it is necessary to decide on which to apply a sexual education plan. It is concluded that the Function is applicable, although it is not the solution to the decision problem, if it opens a way to the objectification of the decisions. It allows enriching quantitative diagnoses and avoiding the discretion of prioritization criteria, which obviously translates into optimization of interventions and therefore of economic resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
González, J. A., Villarroel, M. A., & Viveros Reyes, F. (2017). Prioritization function to take decisions based on quantitative diagnostics: Proposal. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 28(55). Retrieved from https://ojstesteo.uner.edu.ar/index.php/cdyt/article/view/233
Section
Exact and Natural Sciences - Communications
Author Biographies

José Alejandro González, Universidad de Playa Ancha

Profesor de Matemática y Computación (Universidad de Playa Ancha), Licenciado en Educación (Universidad de Playa Ancha), Magister en Estadística (Pontificia Universidad Católica), Doctor en Estadística (Universidade Estadual de Campinas). Actualmente es docente de la Universidad de Playa Ancha. Valparaíso. Chile.

Mauricio Armando Villarroel, Universidad de Playa Ancha

Profesor de Biología y Ciencias (Universidad de Playa Ancha, Chile), Licenciado en Educación (Universidad de Playa Ancha), Master en Antropología y Genética Forense (Universidad de Granada, España), Doctor en Educación (Universidad de Burgos, España). Actualmente es docente de la Universidad de Playa Ancha. Valparaíso. Chile.

Francisca Viveros Reyes, Universidad Andres Bello. Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales; Centro de Investigación para la Sustentabilidad (CIS).

Socióloga (Universidad de Playa Ancha), Licenciada en sociología (Universidad de Playa Ancha). Estudiante de Mg. En Sociología (Universidad Academia de Humanismo Cristiano). Actualmente es docente de la Universidad Andrés Bello Campus Viña del Mar. Chile.

References

BEASLEY, T.; SCHUMACKER, R. (1995). Multiple regression approach to analyzing contingency tables: post hoc and planned comparison procedures. The Journal of Experimental Education, 64(1):79-93. Disponible en: <https://www.researchgate.net/profile/Timothy_Beasley/publication/254346745_Multiple_Regression_Approach_to_Analyzing_Contingency_Tables_Post_Hoc_and_Planned_Comparison_Procedures/links/5485f3960cf289302e2abade.pdf> [10 de diciembre de 2015].

BERGMAN, L.R.; EL-KHOURI, B. Exacon: A fortran 77 program for the exact analysis of single cells in a contingency table. Educational and Psychological measurement. 1987;47(1):155-161. Disponible en:<http://epm.sagepub.com/content/47/1/155.short > [10 de diciembre de 2015].

GÁNDARA, G. (2006). La metodología cuantitativa de investigación social como herramienta para la definición, diseño, implementación y evaluación de las políticas sociales. Observatorio Social, (15):4-8. Disponible en: <http://www.observatoriosocial.com.ar/images/pdf_revistas/revi_15.pdf >[8 de diciembre de 2015].

GIERL, M. (1997). Comparing cognitive representations of test developers and students on a mathematics test with bloom’s taxonomy. The Journal of Educational Research, 91(1):26-32. Disponible en: <http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00220679709597517> [10 de diciembre de 2015].

HO, Y.; CHU, K. (1972). Team decision theory and information structures in optimal control problems. IEEE Transactions, 17(1):15-22. Disponible en: <http://ieeexplore.ieee.org/xpl/login.jsp?tp=&arnumber=1099850&url=http%3A%2F%2Fieeexplore.ieee.org%2Fxpls%2Fabs_all.jsp%3Farnumber%3D1099850> [10 de diciembre de 2015].

JOYCE, J. (1999). The foundations of causal decision theory. Cambridge: Cambridge University Press.

LI, H.; ZHOU, X. (2011). Risk decision making based on decision-theoretic rough set: a three-way view decision model. International Journal of Computational Intelligence Systems, 4(1):1-11. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Huaxiong_Li/publication/241683926_Risk_Decision_Making_Based_on_Decision-theoretic_Rough_Set_A_Three-way_View_Decision_Model/links/0deec527865a2688f5000000.pdf > [10 de diciembre de 2015].

MELLENBERGH, G. (1982). Contingency table models for assessing item bias. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 7(2):105- 118. Disponible en: <http://jeb.sagepub.com/content/7/2/105.short> [10 de diciembre de 2015].

ORTEGÓN, E.; PACHECO, J.C.; ROURA, H. (2005). Metodología general de identificación, preparación y evaluación de proyectos de inversión pública. Instituto Latinoamericano y del Caribe de Planificación Económica y Social (ILPES). Serie Manuales, (39):9-27. Disponible en: <http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/5608/S056394_es.pdf?sequence=1> [9 de Diciembre de 2015].

REBOLLOSO, E. (2008). Evaluación de programas de intervención social. Madrid: Editorial Síntesis S.A.

SEARS, D.; PAI, H. (2012) Effects of cooperative versus individual study on learning and motivation after reward-removal. The Journal of Experimental Education, 80(3):246-262. Disponible en: <http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00220973.2011.602372#.VmmZ9krhDIU > [10 de diciembre de 2015].

SHAPIRO, J.; STEFKOVICH, J. (2001). Ethical leadership and decision making in education: Applying theoretical perspectives to complex dilemmas. Londres: Routledge.

SHAVELSON, R.; CADWELL, J.; IZU, T. (1977). Teachers’ sensitivity to the reliability of information in making pedagogical decisions. American Educational Research Journal,14(2):83-97. Disponible en: <http://aer.sagepub.com/content/14/2/83.short> [10 de diciembre de 2015].

SWEENY, K. (2008) Crisis decision theory: Decisions in the face of negative events. Psychological Bulletin, 134(1):61-76. Disponible en: <http://www.katesweeny.com/uploads/2/6/9/4/26944848/sweeny_2008_psychbull.pdf > [10 de diciembre de 2015].

TIERNEY, W. (2008). The impact of culture on organizational decision-making: Theory and practice in higher education. Virginia: Stylus Publishing, LLC.

WOLFMAN, G. (2006). Herramientas estadísticas en el diseño y evaluación de políticas públicas. El modelo lineal y el modelo lineal generalizado. Observatorio Social, (15):9-13. Disponible en: <http://www.observatoriosocial.com.ar/images/pdf_revistas/revi_15.pdf >[8 de diciembre de 2015].

WRIGHT, G. (1984). Behavioral decision theory: an introduction. Harmondsworth: Penguin Books.