Abstract
In Argentina two laws have been sanctioned that linked, represent a new paradigm when policies about sexual and reproductive people´s lives are designing (Law 25.673 and Law 26.150). This article analyses one of the main points approached by this legislation: access to information through relevant, accurate, reliable and up-to-date knowledge on several aspects involved in comprehensive sexuality education, both by educational establishments and new information and communication technologies (ICTs). The bibliographic review made it possible to detect that educational establishments find certain impediments in the teaching of the diverse around sexuality subject. New technologies have become a privileged instrument and social networks in the right place to access to information about sexuality.
References
Belçaguy, M., Cimas, M. y Cryan. G. (2015). Usos y Abusos de las TICS en Estudiantes Secundarios y Universitarios. Memorias del Séptimo Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología: “30 años de la creación de la Facultad de Psicología. Avances y Desarrollos de la Psicología en Argentina”. Universidad de Buenos Aires (4) 46-49
Busquet, J., y Uribe, A. C. (2011). Proyecto AUSTICA El uso de las TICs y la brecha digital entre adultos y adolescentes. Primer avance de resultados. Congreso de Educación Mediática y Competencia Digital,13-15. España.
Cabero Almenara, J. (2014). Reflexiones sobre la brecha digital y la educación: siguiendo el debate. Immanecencia, Revista del Hospital Interzonal General de Agudos (HIGA) Eva Perón, 4(2), 14-26.
Cappuccio, M., Nirenberg, O., y Pailles, J. (2006). El equipo de salud ante la Ley Nacional de Salud Sexual y Procreación Responsable. En M. Petracci, y S. Ramos (Comp.). La política pública de salud y derechos sexuales y reproductivos en la Argentina: aportes para comprender su historia. Buenos Aires: CEDES, 81-82.
Chacón-López, H., Barriga, J. F. R., Carretero, Y. A., y Cara, M. J. C. (2016). Construcción y validación de la escala de conductas sobre sexting (ECS). Construction and validation of the sexting behaviors scale (SBS). REOP-Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 27(2), 99-115.
Cryan. G. y Cimas, M. (2016) Relación entre Consumo de Viagra® con Fines Recreativos y Ansiedad de Ejecución en la Adolescencia y la Juventud. Investigaciones en Psicología 21 (2),13-21.
Cuñado, B. (2015). Perspectivas Bioéticas. Haciendo camino al andar. Perspectivas Bioéticas, (33), 37-46.
De la Paz Bidauri, M. (2014). Salud, sexualidad y derechos: una mirada ampliada. Revista Temas, (8), 41-53.
Faur, E., Gogna, M. y G. Binstock (2015). La educación sexual integral en la Argentina. Balances y desafíos de la implementación de la ley. Buenos Aires. Ministerio de Educación de la Nación.
Faur, E. y Gogna, M (2016). La Educación Sexual Integral en la Argentina. Una apuesta por la ampliación de derechos. Voces de la inclusión. Interpretaciones críticas a la idea de "inclusión escolar". Publisher: Praxis editorial, Editors: Irazema Edith Ramírez Hernández, 195-227.
García Imia, I., Ávila Gálvez, E., Lorenzo González, A. y Lara Carmona, M. (2002). Conocimientos de los adolescentes sobre aspectos de la sexualidad. Revista Cubana de Pediatría, 74(4).
Gogna, M., & Binstock, G. (2017). Contraception and maternity: Findings of a quali-quantitative study with 18-and 19-year-olds in four provinces of Argentina. Salud Colectiva, 13(1), 63-72.
Iglesias Diz, J. L. (2016). Situación de la adolescencia en la España actual. Revista Adolescere, 4(1).
León, C. I. G. (2013). Cibercuerpos: los jóvenes y la sexualidad en la posmodernidad/Cyberbodies: youth and sexuality in postmodernism. Actualidades Investigativas en Educación, 13(1).
Ley 25 673 (2003). Programa Nacional de Salud Sexual y Procreación Responsable. Recuperado de https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/ley_25673_ssr_1.pdf [10 de octubre 2018].
Ley 26 150 (2006). Programa Nacional de Educación Sexual Integral. Recuperado de https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/43-08-anexo-1_0.pdf [10 de octubre 2018].
Malo Cerrato, S., y Figuer Ramírez, C. (2010). Infancia, adolescencia y Tecnologías de la Información y la Comunicación (TICs) en perspectiva psicosocial. Psychosocial Intervention, 19(1), 5-8.
Martínez Prieto, D. R. (2014). Uso de TICs como herramienta de acceso a información acerca de salud sexual y reproductiva: experiencia demostrativa y evaluación. Universidad de los Andes. Recuperado de https://documentodegrado.uniandes.edu.co/documentos/200421869_fecha_2014_12_20_hora_11_34_24_parte_1.pdf [22 de agosto de 2017].
Méndez Ribas, J.M.; Necchi, S. y Schufer, M. (1995). Sexualidad en Adolescentes escolarizados de la Ciudad de Buenos Aires. Buenos Aires: Mimeo.
Naranjo Pinela, T. y Vanega Torres, G. (2015) Sexualidad y su incidencia en los adolescentes de primero y segundo de bachillerato de la unidad educativa Simón Bolívar de la ciudad de Milagro. Universidad Estatal de Milagro. Recuperado de http://repositorio.unemi.edu.ec/handle/123456789/3387 [15 de septiembre de 2017].
Necchi, S. y Schufer, M (2001). Adolescente varón: iniciación sexual y anticoncepción (Argentina) Revista Chilena de Pediatría, 72, 2.
Organización Mundial De La Salud- OMS (1946). Constitución de la Organización Mundial de la Salud. Recuperado de http://www.who.int/governance/eb/who_constitution_sp.pdf [15 de agosto de 2017].
Piro, E. y Landolfi, L. (2013). La educación sexual en la escuela: herramientas para docentes. Educación Sexual, A. R. Actas del “2do. Congreso Argentino de Sexología y Educación Sexual de FESEA”.
Ramírez Pavelic, M. R., y Saéz Peña, C. S. (2015). Representaciones sociales sobre sexualidad asociada a Tic y derechos humanos en estudiantes de psicología. Integración Académica en Psicología. (3)9. ISSN:2007-5588.
Recabarren Bertomeu, J. A. (2012). Sistematización de los programas públicos sobre salud y educación sexual existentes a nivel nacional, provincial y municipal de San Luis, Argentina. ¿Diagnóstico o estigma?: Encrucijadas éticas, 370-372. Asociación Argentina de Salud Mental.
UNICEF y Huésped, F. (2011). Conocimientos, actitudes y prácticas en VIH y salud sexual y reproductiva (SSR) y uso de tecnologías de la información y la comunicación (TIC) entre adolescentes de Argentina. UNICEF Argentina. Disponible en: https://www.unicef.org/argentina/spanish/salud_comunica_Informe-UNICEF-FH.pdf [5 de septiembre de 2017].
Vargas-Barrantes, E. y Araya-Alpízar, C. (2013). Conocimientos sobre diferentes formas de expresión de la sexualidad que manifiestan jóvenes y docentes de noveno año provenientes de un colegio público. Educación Sexual, A. R. Actas del “2do. Congreso Argentino de Sexología y Educación Sexual de FESEA.”
Weller, S. (2000). Salud reproductiva de los/as adolescentes. Argentina, 1990-1998. Cultura Adolescencia Saúde. Campinas, Brasil Ed. Consorcio Latinoamericano de Programas em Saúde Reprodutiva e Sexualidade Núcleo de Estudos de Populaçao-NEPO.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2018 Glenda Cryan, Magalí Cimas