Abstract
The main goal of this paper is to analyze the role that Information and Communication Technologies (ICT) play in the educational performance of young people living under conditions of social vulnerability. To this end, we employ a dataset from a household survey carried out in three poor neighborhoods in the city of Bahía Blanca, Buenos Aires Province. An ordered logistic regression model is estimated. Among the main findings are that ICT access is not significant to explain educational outcomes, while ICT use has a significant and positive impact on performance.
References
AGUDELO, W. J (2012). Las TIC como herramientas potenciadoras de equidad, pertinencia e inclusión educativa. Revista Trilogía, 7: 61-77.
ALDERETE, M. V. y Formichella, M. M. (2016). The effect of ICTs on academic achievement: the Conectar Igualdad programme in Argentina. Revista de la CEPAL/CEPAL Review, 119, 83-100.
ALDERETE, M. V.; Di Meglio, G. y Formichella, M. M. (2017). Acceso a las TIC y rendimiento educativo, ¿una relación potenciada por su uso? Un análisis para España. Revista de Educación, 377, 53-79.
ANGRIST, J. y Lavy, V. (2002). New evidence on classroom computers and pupil learning. The Economic Journal, 112, 735-65.
ARISTIZABAL, G.; Caicedo, M. y Escandón, D. (2009). Las Tecnologías de la Información y Comunicación como determinante en el rendimiento académico escolar, Colombia 2006-2009. Disponible en: http://2012.economicsofeducation.com
BARRANTES, R. (2007). Analysis of ICT demand: what is digital poverty and how to measure it? En Galperín, H. y Mariscal, J. Digital poverty: Latin American and Caribbean perspectives. Montevideo: Practical Action Publishing.
BARRERA-OSORIO, F. y Linden, L. (2009). The use and misuse of computers in education. Evidence from a randomized experiment in Colombia. Policy Research Working Paper, 4836, World Bank, Washington D.C. DOI: http://dx.doi.org/10.1596/1813-9450-4836
BARRERA MORENO, J. E; Burbano, M. F. y Sandoval, J. K. (2016). Uso de las TIC en el campo de la educación en el Cauca-Colombia: un enfoque desde la perspectiva del desarrollo humano. Suplemento SIGNOS EAD, 1-17.
BEHRENDT, A. (2013). Educación e inclusión. Los procesos de enseñanza aprendizaje en la educación primaria y la inclusión digital. Un estudio de casos en Uruguay. En Báez Sus, M. y García, J. M. (comps.), Aportes para (re) pensar el vínculo entre educación y TIC en la región. Montevideo: FLACSO.
BIAGI, F. y Loi, M. (2013). Measuring ICT use and learning outcomes: evidence from recent econometric studies. European Journal of Education, 48(1): 28-42.
BOTELLO, A. L. H. y Rincón, G. A. (2014). La influencia de las TIC en el desempeño académico de los estudiantes en América Latina: Evidencia de la prueba PISA 2012. Memorias Virtual Educa, Memorias VE2014. Lima, Perú.
BRADSHAW, Y.; Fallon, K. M. y Viterna, J. (2005). Writing the world: access to information technology and development in poor countries. Research in Social Stratification and Mobility, 23: 369-392.
BRANT, R. (1990). Assessing proportionality in the proportional odds model for ordinal logistic regression. Biometrics, 46: 1171-1178.
CABRAS, S. y Tena, J. (2013). Estimación del efecto causal del uso de ordenadores en los resultados de los estudiantes en el test PISA 2012. En INEE (ed.) PISA 2012: Programa para la evaluación internacional de los alumnos. Informe español. Volumen II: Análisis secundario (Madrid, INEE), 67-87.
CALERO, J. y Escardíbul, J. O. (2007). Evaluación de servicios educativos: el rendimiento en los centros públicos y privados medido en PISA-2003. Hacienda Pública Española, 183: 33-66.
CECCHINI, S. (2005). Oportunidades digitales, equidad y pobreza en América Latina: ¿Qué podemos aprender de la evidencia empírica? Serie Estudios Estadísticos y Prospectivos, 40, 39-55. Ed. CEPAL.
CERDA, J.; Vera, C. y Rada, G. (2013). Odds ratio: aspectos teóricos y prácticos. Rev. Med. Chile, 141, 1329-1335.
CLARO, M.; Espejo, A.; Jara, I. y Trucco, D. (2011). Aporte del sistema educativo a la reducción de las brechas digitales. Una mirada desde las mediciones PISA. Documento de proyecto CEPAL. Santiago de Chile.
CORDERO, J.; Manchón, C. y Simancas, R. (2012). Análisis de los condicionantes del rendimiento educativo de los alumnos españoles en PISA 2009 mediante técnicas multinivel. Presupuesto y Gasto Público, 67, 71-96.
CREEBBA (2015). Indicadores de Actividad Económica, 141. Bahía Blanca. Disponible en: http://www.creebba.org.ar/main/index.php?op=estesp&cual=iae141.html&
ESCARDÍBUL, J. O. y Mediavilla, M. (2015). El efecto de las TIC en la adquisición de competencias. Un análisis por tipo de centro educativo (público/privado). XXIV Jornadas de la Asociación de Economía de la Educación. Madrid, junio de 2015.
FORMICHELLA, M. M. (2009). Una explicación de las trampas de pobreza a nivel microeconómico. El círculo vicioso entre el nivel de educación y el nivel de ingresos de las familias. Revista Estudios Económicos, 26(52), 49-80.
FORMICHELLA, M. M. y Alderete, M. V. (2018). TIC en la escuela y rendimiento educativo, el efecto mediador del uso de las TIC en el hogar. Investigaciones Educativas de Uruguay, 9(1), 75-93.
FORMICHELLA, M. M.; Alderete, M. V. y Di Meglio, G. A. (2015). El acceso a las TIC en el hogar como determinante del rendimiento educativo en el nivel medio, un análisis para Argentina. En Rahona López, M., y Graves, J. (eds.), Investigaciones de Economía de la Educación, edición 1, volumen 10, cap. 18, 357-374. Asociación de Economía de la Educación.
FORMICHELLA, M. M.; Alderete, M. V. y Di Meglio, G. A. (2020) New technologies in households: Is there an educational payoff? Evidence from Argentina. Revista Education in The Knowledge Society (EKS), vol. 21, 18/1-18/14. Disponible en https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/eks20202118.
FU, V. (1998). Estimating generalized ordered logit models. Stata Technical Bulletin, 44: 27-30. En Stata Technical Bulletin Reprints, 8, 160-164. CollegeStation, TX: Stata Press.
FUCHS, T. y WOESSMANN, L. (2005). Computers and student learning: Bivariate and multivariate evidence on the availability and use of computers at home and at school. ifo Working Paper, 8. Múnich: CESifoGroup. Disponible en: http://www.cesifo-group.de/pls/guest/download/Ifo%20Working%20Papers%20(seit%202005)/IfoWorkingPaper-8.pdf
GARCÍA-HUIDOBRO, J. (2010). Educación inclusiva y formación democrática. En Duro, E. (coord.), Educación secundaria. Derecho, inclusión y desarrollo. Desafíos para la educación de los adolescentes. Buenos Aires: UNICEF.
GOLOVANEVSKY, L. (2006). Vulnerabilidad y transmisión intergeneracional de la pobreza, un abordaje cuantitativo para Argentina en el siglo XXI. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Económicas.
GÓMEZ FERNÁNDEZ, N. y Mediavilla, M. (2018). Do information and communication technologies (ICT) improve educational outcomes? Evidence for Spain in PISA 2015. Working Paper IEB, 2018/20, Institut d’Economia de Barcelona.
GOOLSBEE, A. y Guryan, J. (2006). The impact of internet subsidies in public schools. The Review of Economics and Statistics, 88(2), 336-47.
GRAZZI, M. y Vergara, S. (2011). Determinants of ICT access. En Balboni, M.; Rovira, S. y Vergara, S.: ICT in LatinAmerica. A Microdata Analysis. Santiago: United Nations. CEPAL.
HANUSHEK, E. A. (1979). Conceptual and empirical issues in the estimation of educational production functions. Journal of Human Resources, 14: 351-388.
HARGITTAI, E. (2002). Second-level digital divide: difference in people’s online skills. First Monday, 7(4). Disponible en: http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/942/864.
HARGITTAI, E. (2003). The digital divide and what to do about it. En Jones, C. (ed.): New Economy Handbook, 821-39. Nueva York: Elsevier.
HUERTAS, A. y Pantoja, A. (2016). Efectos de un programa educativo basado en el uso de las TIC sobre el rendimiento académico y la motivación del alumnado en la asignatura de tecnología de educación secundaria. Educación XXI, 19(2), 229-250. DOI: 10.5944/educXX1.14224
ITU (2016). Measuring the Information Society Report 2016. Ginebra: International Telecommunication Union.
KRÜGER, N. (2016). Equidad educativa interna y externa: principales tendencias en Argentina durante las últimas décadas. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 46(2), 39-78.
LEVIN, H. M. (1974). Measuring efficiency in educational production. Public Finance Quarterly, 2, 3-24.
LIU, X. y Koirala, H. (2012). Ordinal regression analysis: using generalized ordinal logistic regression models to estimate educational data. Journal of Modern Applied Statistical Methods, 11(1), 242-254.
LÓPEZ, N. (2006). Equidad educativa y desigualdad social. Buenos Aires: IIPE-UNESCO.
MALAMUD, O.; Cueto, S.; Cristia, J. P., y Beuermann, D. (2018). Do children benefit from internet access? Experimental evidence from a developing country. BID Working Paper.
MALISANI, D. (2017). La política de integración urbana en Bahía Blanca a la luz del presupuesto municipal. Tesis de la Licenciatura en Economía, Universidad Nacional del Sur.
MCFADDEN, D. (1979) Quantitative methods for analyzing travel behaviour on individuals: some recent developments. En Hensher, D. y Stopher, P. (eds.), Behavioural Travel Modelling. Londres: Croom Helm, 279-318.
MARCCHIAROLA, V.; Martilini, C.; Montebelli, A.E. y Mancini, A.A. (2018). Inclusión digital educativa en escuelas secundarias argentinas. Un estudio evaluativo. Ciencia, Docencia y Tecnología, 57(29), 149-175.
MELEDRO, E.; García Castilla, F. y Goig Martínez, R. (2016). El uso de las TIC en el ocio y la formación de los jóvenes vulnerables. Revista Española de Pedagogía, 263, 71-89.
NACIONES UNIDAS (2009). Report of the special rapporteur on the promotion and protection of the right to freedom of opinion and expression. Disponible en: http://www.unhcr.org/refworld/country.MISSION.HND..49f8416d2.0.htm
NATIONAL TELECOMMUNICATIONS AND INFORMATION ADMINISTRATION (NTIA) (1990). Falling through the net: A survey of the “have nofs” in rural and urban America. Washington, DC: US Department of Commerce. Disponible en: http://www.ntia.doc.gov/legacy/ntiahome/fttn99/FTTN.pdf
NYAKI, C. (2002). ICT and poverty: A literature review. International Development Research Center-IDCR, 58. Disponible en http://network.idrc.ca/uploads/user-S/10541291550ICTPovertyBiblio.doc
PETERSON, B. y Harrell, F. E. (1990). Partial proportional odds models for ordinal response variables. Journal of the Royal Statistical Society. Series C (Applied Statistics), 39(2), 205-217.
PRIETO, M. B. (2007). Condiciones habitacionales y calidad de vida urbana. El caso de la ciudad de Bahía Blanca. Jornadas Argentinas de Estudios de Población. Huerta Grande, Córdoba.
RIQUELME, G. y Herger, N. (2001). El acceso y permanencia en el sistema educativo: ¿quiénes son beneficiadas/os y excluidas/os? Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, 18, 3-18.
ROBINSON, L.; Cotten, S. R.; Ono, H.; Quan-Haase, A.; Mesch, G.; Chen, W. et al. (2015). Digital inequalities and why they matter. Information, Communication & Society, 18(5), 569-582.
RODRÍGUEZ, P.; Nussbaum, M. y Dombrovskaia, L. (2012). ICT for education: a conceptual framework for the sustainable adoption of technology enhanced learning environments in schools. Technology, Pedagogy and Education, 21(3), 291-315.
SANTÍN, D. y Sicilia, G. (2014). Evaluar para mejorar: Hacia el seguimiento y la evaluación sistemática de las políticas educativas. Reflexiones sobre el sistema educativo español. Fundación Europea Sociedad y Educación, España.
SEN, A. (1999). Desarrollo y libertad. Buenos Aires: Planeta.
SPIEZA, V. (2010). Does computer use increase educational achievements? Student-level evidence from PISA. OECD Journal: Economic Studies. Disponible en: http://www1.oecd.org/eco/labour/49849896.pdf
SPRIETSMA, M. (2012). Computers as pedagogical tools in Brazil: A pseudo-panel analysis. Education Economics, 20(1), 19-32.
TEMPORELLI, W. (2017). Estrategias de implementación de herramientas TIC para el desarrollo de efectos resilientes. Reflexión Académica en Diseño & Comunicación, 18(32), 158-175.
VICENTE, M. R. y López, A. J. (2006). Patterns of ICT diffusion across the European Union. Economic Letters, 93, 45-51.
WILLIAMS, R. (2006). Generalized ordered logit/partial proportional odds models for ordinal dependent variables. The Stata Journal, 6(1), 58-82.
WITTE, K. y Rogge, N. (2014). Does ICT matter for effectiveness and efficiency in mathematics education? Computers & Education, 75, 173-84.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 María Marta Formichella