Application of clustering techniques for the socio-semiotic study of journalistic genres on Clarín and La Nación's fanpages
Main Article Content
Abstract
This paper presents the findings obtained through the application of clustering techniques provided by text mining on a corpus of posts from the accounts that the Argentine newspapers Clarín and La Nación have on Facebook: @clarincom and @lanacion. It is an approach that, by way of trial, test the wealth of computational methods to accompany in combination the socio-semiotic study of the publications that the newspapers made in their respective fanpages between 2010 and 2017.
The proposed analysis was carried out on a set of posts classified as “Others” in the journalistic genre variable, which discriminates if the content to which the post forwards is news, a report, an opinion note, etc. Thus, it is intended to identify the existence, within said set, of groupings of publications with common characteristics —whether these are derived from thematic, rhetorical, enunciative or other regularities— not previously detected during conventional observation. All this within the framework of a larger, interdisciplinary investigation, aimed at producing knowledge about the way in which the investigated media enunciate on the Facebook platform and the peculiar type of link that they propose, there, to their users-readers- followers.
The results thus obtained have not only made it possible to advance in the characterization of possible new classes of texts, typical of the performance of the media discourse in the studied platform —which, from now on, could be added to the already recognized social predictability molds— but also to identify a flaw in the design of the instruments created, a priori, for the research in question.
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El material puede ser modificado y distribuido, pero de manera no comercial y bajo la misma licencia que el material original.
References
Alqurashi, T. y Wang, W. (2019). Clustering ensemble method. Int. J. Mach. Learn. & Cyber. 1227–1246. https://link.springer.com/article/10.1007/s13042-017-0756-7
Bajtín, M. (1998). El problema de los géneros discursivos. Estética de la creación verbal. Siglo xxi.
Barberá, J. (2017). Análisis de los factores asociados a la elección de estudios universitarios utilizando técnicas de agrupamiento.
Valencia: Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Informàtica Universitat Politècnica de València.
Barthes, R. (1993). La aventura semiológica. Paidós.
Berry, D. (2011). The computational turn: thinking about the digital humanities. Culture Machine, Vol. 12. https://sro.sussex.ac.uk/id/eprint/49813/1/BERRY_2011-THE_COMPUTATIONAL_TURN-_THINKING_ABOUT_THE_DIGITAL_HUMANITIES.pdf
Brun, R. y Senso, J. (2004). Minería Textual. El profesional de la información, Vol. 13, N.°1. http://profesionaldelainformacion.com/contenidos/2004/enero/2.pdf
Bunz, M. (2017). La revolución silenciosa. Cómo los algoritmos transforman el conocimiento, el trabajo, la opinión pública y la política sin hacer mucho ruido. Cruce.
De Fontcuberta, M. (2011). La noticia. Pistas para percibir el mundo. Paidós.
Fayyad, U., Piatetsky-Shapiro G. y Smyth P. (1996). The KDD Process for Extracting Useful Knowledge from Volumes of Data. New York: Communications Of The ACM.
Fernández, J.L. (2018). Plataformas mediáticas. Elementos de análisis y diseño de nuevas experiencias. La Crujía.
Fernández, J.L. (2021). Vidas mediáticas. Entre lo masivo y lo individual. La Crujía.
Fisher, S. y Verón, E. (1986). Théorie de l'énonciation et discours sociaux. Etudes de lettres, 211, 71-92. (Teoría de la enunciación y discursos sociales. Traducción al español de Mollinedo, S. para la cátedra Teorías y Medios de Comunicación, UBA).
Gindin, I. y Busso, M. (2018). Investigaciones en comunicación en tiempos de big data: sobre metodologías y temporalidades en el abordaje de redes sociales. Castellón. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, N.° 15. https://www.e-revistes.uji.es/index.php/adcomunica/article/view/4965
Günther, E. y Quandt, T. (2016) Word Counts and Topic Models. Automated text analysis methods for digital journalism research. Digital Journalism, Vol. 4, 75-88. https://www.tandfonline.com/doi/10.1080/21670811.2015.1093270
Honneth, A. (1999). Comunidad. Esbozo de una historia conceptual. Isegoría, Revista de Filosofía Moral y Política, N.° 20. http://isegoria.revistas.csic.es/index.php/isegoria/article/view/89/89
Hughes, H. (1981). News and the human interest story. New Brunswick: Transaction.
Jakobson, R. (1975). Lingüística y Poética. En Ensayos de lingüística general. Seix Barral.
Jones, K. (1972). A statistical interpretation of term specificity and its application in retrieval. Journal of Documentation, Vol. 28 N.°1. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.115.8343&rep=rep1&type=pdf
Karlsson, M. y Sjøvaag, H. (2017) Rethinking Research Methods for Digital Journalism Studies. En Franklin, B. y Eldridge II, S. (Eds.) The Routledge Companion to Digital Journalism Studies. Routledge.
Larrondo Ureta, A. (2008) Los géneros en la Redacción Ciberperiodística. Contexto, teoría y práctica actual. Universidad del País Vasco.
Lazer, D., Pentland, A., Adamic, L., Aral, S., Barabási, A., Brewer, D., Christakis, N., Contractor, N., Fowler, J., Gutman, M., Jebara, T., King,
G., Macy, M., Roy, D. y Van Alstyne, M. (2009). Computational Social Science. Science, Vol. 323, N.° 5915. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19197046/
Leale, G., Raimondo Anselmino, N., Cardoso, A. L. y Rostagno, J. (2020). BuscarPosteosFacebook (Copyright RL-2021-01144224-APN-DNDA#MJ). Rosario: Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de Rosario, Universidad Tecnológica Nacional. https://github.com/Departamento-Sistemas-UTNFRRO/buscarPosteosFacebook
MacQueen, J. (1967). Some methods for classification and analysis of multivariate observations. Berkeley Symposium on Mathematical Statistics and Probability, Vol. 5(1), 281-297. https://projecteuclid.org/proceedings/berkeley-symposium-on-mathematical-statistics-and-probability/proceedings-of-the-fifth-berkeley-symposium-on-mathematical-statistics-and/Chapter/Some-methods-for-classification-and-analysis-of-multivariate-observations/bsmsp/1200512992
Manovich, L. (2012). Trending: The promises and the challenges of big social data. En Gold, M. (Ed.). Debates in the Digital Humanities. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Morley, D. (1996). Comunicación doméstica: tecnologías y sentidos. Televisión, audiencias y estudios culturales. Amorrortu.
Parrat, S. (2008). Géneros periodísticos en prensa. Ciespal.
Peralta, D. y Urtasun, M. (2007). La crónica periodística. Lectura crítica y redacción. Crujía.
Piovani, J.I. (2018). Triangulación y métodos mixtos. En Marradi, A., Archenti, N. y Piovani, J.I. Manual de metodología de las ciencias sociales. Siglo XXI.
Raimondo Anselmino, N. (2012). La prensa online y su público. Un estudio de los espacios de intervención y participación del lector en Clarín y La Nación. Teseo.
Raimondo Anselmino, N. (2019). Trayectorias y metamorfosis en la configuración discursiva de las publicaciones de los diarios argentinos Clarín y La Nación en Facebook (2010-2017). Exposición realizada en el 14° Congreso Mundial de Semiótica IASS-IAS, Trayectorias. Buenos Aires, 9 al 13 de septiembre.
Raimondo Anselmino, N., Cardoso, A., Rostagno, J. y Sambrana, A. (2018). El discurso de la prensa argentina en tiempos de algoritmos: una mirada diacrónica sobre la composición de posteos en las fanpages de Clarín y La Nación. Âncora, Revista Latino-americana de Jornalismo, Vol. 5(1) enero-junio. https://periodicos.ufpb.br/index.php/ancora/article/view/42043
Raimondo Anselmino, N., Cardoso, A., Rostagno, J. y Sambrana, A. (2019). Recursos paratextuales y paralingüísticos en las fanpages de los periódicos argentinos Clarín y La Nación. Atributos del discurso de la prensa en las redes. Revista Perspectivas de la Comunicación, Vol. 2, N.° 2, 245-280. http://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/perspectivas/article/view/2028
Raimondo Anselmino, N., Cardoso, A., Rostagno, J. (2018). Articulación artesanal-computacional para el estudio interdisciplinario de posteos en cuentas de Facebook. Relato de una experiencia asequible. Anales de las 47 JAIIO. Buenos Aires. https://47jaiio.sadio.org.ar/sites/default/files/STS-12.pdf
Raimondo Anselmino, N., Sambrana, A. y Cardoso, A. (2017). Medios tradicionales y redes sociales en Internet: un análisis de los posteos compartidos por los diarios argentinos Clarín y La Nación en Facebook (2010-2015). Revista Astrolabio. Nueva Época, n.° 19, Monográfico «La experiencia de los públicos en América Latina», 32-68. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/17787
Rončáková, T. (2017). Contemporary short-form genres in weekly print media. Informatologia 50 (3-4), 151-161. https://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=283242
Rončáková, T. (2019). Žurnalistické žánre. Ružomberok: Verbum.
Rousseeuw, P. (1987). Silhouettes: A graphical aid to the interpretation and validation of cluster analysis. Journal of Computational and Applied Mathematics, Vol. 20. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0377042787901257
Steimberg, O. (1998). Semiótica de los medios masivos. El pasaje a los medios de los géneros populares. Atuel.
Steimberg, O. (2001). Sobre algunos temas y problemas del análisis del humor gráfico. Signo y seña. Revista del Instituto de Lingüística, N.° 12, 99-117. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/sys/article/view/5606
Seghezzo, F. (2021). #35. La Nación y los desafíos para los medios de comunicación. Entrevista realizada por Leónidas Rojas para Comscore Talks en español. https://www.comscore.com/lat/Insights/Podcast/Comscore-Talks-en-Espanol?utm_campaign=LATAM_REG_JAN2021_MT_COMSCORE_TALKS&utm_medium=email&utm_source=comscore_elq_LATAM_REG_JUN2021_MT_COMSCORE_TALKS_T35
Tan, A.-H. (1999). Text Mining: The state of the art and the challenges. Proceedings, PAKDD'99 Workshop on Knowledge discovery from Advanced Databases (KDAD'99), Beijing, 65-70. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.132.6973&rep=rep1&type=pdf
Touileb, S. y Salway, A. (2014). Constructions: A New Unit of Analysis for Corpus-Based Discourse Analysis. PACLIC, 28: 634-43. https://aclanthology.org/Y14-1072.pdf
Valdettaro, S. (2008). Algunas consideraciones acerca de las estrategias del contacto: del papel a la in-mediación de las interfaces. Revista LIS, Letra, Imagen, Sonido. Ciudad Mediatizada, N.° 1. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/lis/article/view/3616
Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad. Una historia crítica de las redes sociales. Siglo xxi.
Verón, E. (1985). El análisis del «Contrato de Lectura». Un nuevo método para los estudios de posicionamiento de los soportes de los media [Título original: L'analyse du 'contrat de lecture': une nouvelle méthode pour les études de positionnement des supports presse]. En Touati, E. Les Medias: Experiences, recherches actuelles, aplications. IREP. Traducción al español.
Verón, E. (1998). La semiosis social. Fragmentos de una teoría de la discursividad. Gedisa.
Verón, E. (2001). Espacios mentales. Efectos de agenda 2. Gedisa.
Verón, E. (2013). La semiosis social, 2. Ideas, momentos, interpretantes. Paidós.
Verón, E. (2015). Teoría de la mediatización: una perspectiva semio-antropológica. CIC Cuadernos de Información y Comunicación, Vol. 20, 173-182.