Changes and continuities in teaching practices with TIC, Neuquén, Argentina
PDF ()

Keywords

Teaching practices
Program Conectar Igualdad
Technology of information and communication
Neuquén

How to Cite

Aguiar, D. S., Capuano, A. M., Diez, M. A., Fourés, C., & Silin, I. (2016). Changes and continuities in teaching practices with TIC, Neuquén, Argentina. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 27(53). Retrieved from https://ojstesteo.uner.edu.ar/index.php/cdyt/article/view/199

Abstract

This article presents the results of a study about the inclusion process of information and communication technologies (TIC in spanish) in middle school. The study centers on the argentinian program “Conectar Igualdad”, which provides a portable computer for every  student and every teacher, and on the teaching techniques developed by teachers at the beginning of the program. Teaching practices were analyzed in day-to-day life of classrooms during 2012 at seven schools within the province of Neuquen. Changes in tension with continuities of teachers working styles are interpreted with theoretical and methodological approaches that did not contemplate these technologies until now. The study follows a qualitative methodology, getting information by intervieweing teachers, headteachers, and referents in TICs.
PDF ()

References

ACHILLI, E. (2000). Investigación y formación docente. Rosario: Laborde Editor.

AGUIAR, D.; VERDÚN, N.; SILIN I.; CAPUANO, A.; ARISTIMUÑO, F. (2014). Las TIC en la educación media: ¿Una herramienta más o nuevo contexto de aprendizaje? Análisis de las representaciones de docentes y directivos sobre el Programa Conectar Igualdad en tres provincias de la Patagonia Argentina, en: Magistro, 8(15): 19-58. Disponible en: http://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/magistro/issue/view/232/showToc> [02 de enero de 2016].

BUCKINGHAM, D. (2008). Más allá de la tecnología. Buenos Aires: Manantial.

CABELLO, R.; LEVIS D., edits. (2007). Medios Informáticos en la Educación a principios del siglo XXI. Buenos Aires: Prometeo.

CONSEJO FEDERAL DE EDUCACIÓN (2010). Las políticas de inclusión digital educativa el Programa Conectar Igualdad. Resolución Nº 123 Anexo I. Buenos Aires: Consejo Federal de Educación.

DUSSEL, I; SOUTHWELL, M. (2009). La escuela y las nuevas alfabetizaciones, en: El monitor, 13. Disponible en: <http://www.me.gov.ar/monitor/nro13/dossier1.htm> [02 de enero de 2016].

EDELSTEIN, G. (2005). Enseñanza, políticas de escolarización y construcción didáctica. En: FRIGERIO, G.; DICKER, G. (comps.). Educar: ese acto político. Buenos Aires: Del Estante Editorial.

EZPELETA, J. (2004). Innovaciones educativas. Reflexiones sobre los contextos en su implementación, en: Rev. Mexicana de Investigación Educativa, 9(21): 403-424.

FEENBERG, A. (1991). El parlamento de las cosas, (versión en español de Traducción de Miguel Banet), en: Critical Theory of Tecnology, Oxford University Press. Disponible en: <https://www.sfu.ca/~andrewf/books/Span_El_Parlamento_de_las_Cosas.pdf> [02 de enero de 2016].

GROS, B. (2004). De cómo la tecnología no logra integrarse en la escuela a menos que… cambie la escuela. Barcelona: Ponencia presentada en Jornadas Espiral 2004. Disponible en: <http://virtualeduca.org/ifd/pdf/begona-gros.pdf> [02 de enero de 2016].

LAGO MARTÍNEZ, S. (2012). Inclusión digital en la educación pública argentina. El Programa Conectar Igualdad, en: Revista Educación y Pedagogía, 24(62). Disponible en <http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/viewFile/14204/12547> [02 de enero de 2016].

LITWIN, E. (1995). Tecnología Educativa. Políticas, historias, propuestas. Buenos Aires: Paidós.

LITWIN, E. (Comp.) (2005). Tecnologías en tiempos de Internet. Buenos Aries: Amorrortu.

MANSO, M.; PÉREZ, P.; LIBEDINSKY M.; LIGTH, D.; GARZÓN M. (2011). Las TIC en las aulas. Experiencias latinoamericanas. Buenos Aires: Editorial Paidós.

MARCHESI, Á.; MARTÍN, E. (2006). Propuestas de introducción en el curriculum de las competencias relacionadas con las TIC. En: IIPE – UNESCO Sede Regional Buenos Aires. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en los Sistemas Educativos. Publicación conjunta con el Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología/PROMSE Argentina. Buenos Aires.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN DE LA NACIÓN (2006). Ley de Educación de la Nación N° 26.206. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación. Disponible en: <http://www.me.gov.ar/doc_pdf/ley_de_educ_nac.pdf>[02 de enero de 2016].

MINISTERIO DE EDUCACIÓN DE LA NACIÓN (2011). Nuevas voces, nuevos escenarios: estudios evaluativos sobre el Programa Conectar Igualdad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación, pp. 1-84. Disponible en: <http://repositorio.educacion.gov.ar/dspace/bitstream/handle/123456789/96946/Investigacion%20PCI.pdf?sequence=1> [02 de enero de 2016].

MISHRA, P.; KOEHLER, M.J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for integrating technology in teacher knowledge, en: Teachers College Record, 108(6): 1017-1054.

OCDE (2003). Gestión del conocimiento. Nuevos retos para la investigación educativa. Paris: OCDE.

PREAL (2000). Educación: Escenarios de futuro. Nuevas tecnologías y sociedad de la información. Chile: Programa de Promoción de la Reforma Educativa en América Latina y el Caribe.

PRESIDENCIA DE LA NACIÓN (2011). El modelo 1 a 1: un compromiso por la calidad y la igualdad educativa: la gestión de las tic en la escuela secundaria: nuevos formatos institucionales. Buenos Aires: Ed. IIPE - UNESCO Sede Regional Buenos Aires.

QUIROZ, M. T. (2003). Aprendizaje y comunicación en el Siglo XXI. Buenos Aires: Grupo Editorial Norma.

RODRÍGUEZ ILLERA, J.L (2004). Las alfabetizaciones digitales, en Revista Bordón, (56): 431 a 441. Universidad de Barcelona.

RUITENBERG, C. W. (2007). Here be dragons: exploring cartography in educational theory and research”, enJournal of Complexity and Education, 4(1): 7-24.

SALOMON, G. (2000).Technology and Education in the Age of Information. Haifa y Tel- Aviv, Israel: Universidad de Haifa y Zmora-Bitan ediciones.

SENEN GONZÁLEZ, S. (2002). ¿Modernización o maquillaje? Reflexiones sobre la incorporación de las nuevas tecnologías en la educación argentina, en Revista Brasileira de Politica e Administracao da Educacao, 18(1): 111 a 134.

SERRA, L. (2012). Panorama regional de estrategias uno a uno: América Latina + el caso de Argentina. Buenos Aires: Educ.ar S.E.; Ministerio de Educación de la Nación.

SUNKEL, G.; TRUCCO, D.; ESPEJO, A. (2013). La integración de las tecnologías digitales en las escuelas de América Latina y el Caribe. Una mirada multidimensional. Santiago de Chile: Comisión Económica para América Latina. Disponible en: <http://www.cepal.org/publicaciones/xml/6/49396/Integracion_tecnologias_WEB.pdf> [02 de enero de 2016].

TELLO, C.; MAINARDES, J. (2012). La posición epistemológica de los investigadores en Política Educativa: debates teóricos en torno a las perspectivas neo-marxista, pluralista y pos-estructuralista, en: Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 20(9). Disponible en: <http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/988> [02 de enero de 2016].

TELLO, C.; MAINARDES, J. (2015). Pluralismos e investigación en política educativa: Una perspectiva epistemológica, en: Revista mexicana de investigación educativa, 20(66).

UNESCO (2000). Globalización y el futuro de la educación: Tendencias, desafíos y estrategias. Santiago de Chile: Seminario sobre Prospectiva de la Educación en la Región de América Latina y el Caribe.

VACCHIERI, A. (2013). Estado de arte sobre la gestión de las políticas de integración de computadoras y dispositivos móviles en los sistemas educativos. Argentina. Buenos Aires: Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia.

VERDÚN, N.; FOURÉS C.; CAPUANO A.; AGUIAR D. (2014). Configuraciones escolares y TIC en la educación media. El Programa Conectar Igualdad en tres provincias de Argentina (2011-2012)., en: Revista Versión: Estudios de Comunicación y Política, 23(34): 105-115.

The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensing it under a Creative Commons Attribution License  that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and publication initial in this magazine. All content is published under the Creative Commons 4.0 international license: Attribution-Non-Commercial-Share Alike.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...