TEACHERS' CONCEPTIONS ABOUT LEARNING AND TEACHING USING TECHNOLOGY

Authors

  • Marcelo Mauricio Arancibia Herrera University Austral of Chile
  • Roberto Casanova Seguel University Austral of Chile
  • Carmen Paz Soto Caro University San Sebastian

Keywords:

Teacher´s conceptions, education and technology, technological innovations, pedagogical knowledge, conceptual change

Abstract

This paper shows how categories and subcategories of forty teachers of science, history, mathematics and spanish and their conceptions of teaching and learning with ICT. The methodology approach is qualitative and in-depth interview were apply. A phenomenografic analysis was done using the curricular, didactics and technologies dimensions.

The main results of this investigation evidence that the conceptions are placed, explicit  knowledge determine by different disciplinary fields. Nevertheless, the dichotomy between the disciplinarian training and pedagogic training is broken, because high school teachers is a facilitator of discipline learning.

As a result of this, it is necessary to go deeper into the topic of teacher conceptions as an area that allow us to support the teacher´s training with the conceptual change processes as a substrate of technological innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Mauricio Arancibia Herrera, University Austral of Chile

Academic Institute of Philosophy and Educational Studies at the University Austral of Chile. PhD in Information Society and Knowledge. Research interests: Educational uses of ICT, Didactics of History, teacher thinking.

Roberto Casanova Seguel, University Austral of Chile

Academic Language Centre Austral University of Chile, Masters in Education. Research interests: Educational uses of ICT, Academic Writing. 

Carmen Paz Soto Caro, University San Sebastian

Academic School of Education in History University San Sebastián. Masters in Education. Research interests: Didactics of History, Pedagogical Practices

References

ALBIRINI, A. (2006). Teachers’ attitudes towards information and communication technologies: The case of Syrian EFL teachers, en: Computers & Education, 47(4), 373-398. doi: 10.1016/j.compedu.2004.10.013

ARANCIBIA, M. (2011). Tradiciones psicoeducativas y concepciones sobre aprender y enseñar con TIC, en: R. Hernández, S. Padilla y M. Arancibia (Eds.), Educación Superior, Innovación e Internacionalización. Ensayos, proyectos y experiencias (pp. 87-142). México: Ediciones Universidad de Guadalajara.

ARANCIBIA, M. y BADIA, A. (2015). Concepciones de profesores de secundaria sobre enseñar y aprender Historia con TIC, en: Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(2), 62-76. Disponible en: http://redie.uabc.mx/vol17no2/contenido-arancibia.html [29 de octubre 2015]

ARANCIBIA, M., OLIVA, I. y PAIVA, F. (2014). Procesos de significación mediados por una plataforma de aprendizaje colaborativo desde los protagonistas, en: Comunicar, XXI (42), 75-85. doi: 10.3916/C42-2014-07

BADIA, A., MENESES, J. y SIGALÉS, C. (2013). Percepción de los docentes sobre los factores que afectan el uso educativo de las TIC en el aula equipada de tecnología, en: Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(31), 787-808. doi: http://dx.doi.org/10.14204/ejrep.31.13053

BARBA, C. y CAPELLA, S. (Coords.) (2010). Ordenadores en el aula. La clave es la METODOLOGÍA. ESPAÑA: GRAÓ.

BECERRIL, L. y BADIA, A. (2013). La competencia informacional en la Educación Secundaria. Demanda de aprendizaje y resolución colaborativa de problemas relativos a la información con apoyo de las TIC, en: Revista de Educación, 362, 659-689. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2013-362-245

ENLACES Centro de Educación y Tecnología del Ministerio de Educación (2010). El Libro Abierto de la Informática Educativa. Lecciones y Desafíos de la Red Enlaces. Chile: Autor.

ESCORCIA-OYOLA, L. y JAIMES DE TRIVIÑO, C. (2015). Tendencias de uso de las TIC en el contexto escolar a partir de las experiencias de los docentes, en: Educación y Educadores, 18(1), 137-152. doi: 10.5294/edu.2015.18.1.8

ERTMER, P., & OTTENBREIT-LEFTWICH, A. (2010). Teacher Technology Change: How Knowledge, Confidence, Beliefs, and Culture, en: Intersect Journal of Research on Technology in Education, 42(3), 255-284.

FERNÁNDEZ, M., TUSET, A., PÉREZ, R. y GARCÍA, C. (2013). Prácticas educativas y creencias de profesores de secundaria pertenecientes a escuelas de diferentes contextos socioeconómicos, en: Perfiles Educativos, XXXV (139), 40-59.

GÓMEZ, V. y GUERRA, P. (2010). Teorías implícitas respecto a la enseñanza y el aprendizaje: ¿Existen diferencias entre profesores en ejercicio y estudiantes de pedagogía?, en: Estudios Pedagógicos, XXXVIII (1), 25-43.

GUTIÉRREZ, A. y TYNER, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital, en: Comunicar, 38(19), 31-39.

KIM, CH., KIM, M., LEE, CH., SPECTOR, M., & DEMEESTER, K. (2013). Teacher beliefs and technology integration, en: Teaching and Teacher Education, 29, 76-85.

LIN, H., & TSAI, Ch. (2011). College students' conceptions of learning management: the difference between traditional (face-to-face) instruction and Web-based learning environments, en: Learning, Media and Technology, 36(4), 437-452.

LEVIN, T., & WADMANY, R. (2006). Teachers’ Beliefs and Practices in Technology-based Classrooms: A Developmental View, en: Journal of Research on Technology in Education, 39(2), 157-181.

MANSILLA, J. y BELTRÁN, J. (2013). Coherencia entre las estrategias didácticas y las creencias curriculares de los docentes de segundo ciclo, a partir de las actividades didácticas, en: Perfiles Educativos, XXXV (139), 25-39.

MARTON, F. (1981). Phenomenography - describing conceptions of the world around us, en: Instructional Science, 10(2), 177-200.

MAZZITELLI, C. y QUIROGA, D. (2015) Las representaciones sociales de la Tecnología, su enseñanza y su aprendizaje en el nivel secundario, en: Ciencia Docencia y Tecnología, Vol. 26, N° 50, 71 – 88.

ERTMER, P., OTTENBREIT-LEFTWICH, A., SADIK, O., SENDURUR, E., & SENDURUR, P. (2012). Teacher beliefs and technology integration practices: A critical relationship, en: Computers & Education, 59(2), 423-435. doi: 10.1016/j.compedu.2012.02.001

PHELPS, R., GRAHAM, A., & WATTS, T. (2011). Acknowledging the complexity and diversity of historical and cultural ICT professional learning practices in schools, en: Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 39(1), 47-63.

PRESTRIDGE, S. (2012). The beliefs behind the teacher that influences their ICT practices, en: Computers & Education, 58(1), 449-458.

PRICHARD, C., & TROWLER, P. (2003). Realizing qualitative research into higher education. England: Ashgate Publishing, Ltd.

RICOY, M., FELIZ, T. y SEVILLANO, M. (2010). Competencias para la utilización de las herramientas digitales en la sociedad de la información, en: Educación XX1, 13(1), 199-219.

RUTHVEN, K., HENNESSY, S., & BRINDLEY, S. (2004). Teacher representations of the successful use of computer-based tools and resources in secondary-school English, Mathematics and Science, en: Teaching & Teacher Education, 20(3), 259-275.

STAKE, R. (1999). Investigación con Estudios de Casos. España: Ediciones Morata.

Downloads

Published

2016-03-21

How to Cite

Arancibia Herrera, M. M., Casanova Seguel, R., & Soto Caro, C. P. (2016). TEACHERS’ CONCEPTIONS ABOUT LEARNING AND TEACHING USING TECHNOLOGY. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 27(52). Retrieved from https://ojstesteo.uner.edu.ar/index.php/cdyt/article/view/162

Issue

Section

Humanities and Social Science - Research

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.