Abstract
The aim of this article is to understand the reach of what was called "personalised education" in the course of Educational Sciences in the National University of La Plata (Argentina) during the last dictatorship period between 1976 and 1983. In that period, this perspective was identified with the work of the well known educationist Victor García Hoz, who was a key figure in the definition of curricular policies promoted by the Ministry of Education of the Nation. Research was done, firstly, on the concepts that profile his ideological matrix as spiritualist, catholic and technical, favouring his reception among intellectuals and officers of the military process. Garcia Hoz´s works were confronted with the pedagogic education contents in the mentioned course. Finally, educational practices were analysed recovering the views of those who were students and teachers of Pedagogy in the indicated period.
References
BARCIA, M. (2011a). Representaciones de los profesores en Ciencias de la Educación sobre cómo son las relaciones entre los institutos de formación docente y la universidad. EN: CD del IV Congreso Nacional / III Encuentro Internacional de Estudios Comparados en Educación.- SAECE/ MNCyT. Disponible en: http://www.saece.org.ar/docs/congreso4/trab55.pdf
BARCIA, M. (2011b). Las representaciones sociales sobre la educación superior en los profesores de Ciencias de la Educación. El caso de los egresados de la Universidad Nacional de la Plata que trabajan en ese nivel educativo”. En: Actas de las VII Jornadas de Investigación en Educación. "Encrucijadas de la educación: saberes, diversidad y desigualdad". Facultad de Filosofía y Humanidades - Universidad Nacional de Córdoba.
BARCIA, M. (2014). Las representaciones de los graduados en Ciencias de la Educación de la UNLP acerca de su formación, en Mónica Paso, Maria Esther Elías, Marina Barcia (Coords.) Perspectivas en la formación de pedagogos y profesores. Historia, teoría y políticas en la Universidad Nacional de La Plata y en la Provincia de Buenos Aires. (pp. 58-79). La Plata: Ediciones Al Margen.
BERNARDO CARRASCO, J. (coord.), (2011).
Educación personalizada: principios, técnicas y recursos.
Madrid: Síntesis-UNIR.
GARCÍA HOZ, V. (1960). Principios de Pedagogía Sistemática. Madrid: RIALP.
GARCÍA HOZ, V. (1966). Principios de Educación Sistemática. Madrid: RIALP.
GARCÍA HOZ, V. (1972). Educación Personalizada. Buenos Aires: Editorial Kapelusz.
GARCÍA HOZ, V. et al (1997). Glosario de Educación Personalizada. Madrid: RIALP.
JUANES, M. (1981). “Programa de Pedagogía”. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata.
KAUFMANN, C. (dir.) (2001). Dictadura y Educación. Tomo 1. Universidad y grupos académicos argentinos (1976-1983). Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.
KAUFMANN, C. (dir.) (2003). Dictadura y Educación. Tomo 2. Depuraciones y vigilancias en las universidades nacionales argentinas. Buenos Aires: Miño y Dávila.
KAUFMANN, C. ; DOVAL, D. (1997). Una pedagogía de la renuncia. El perennialismo en Argentina (1976-1983). Santa Fe: Serie cuadernos de Investigación-FCE-UNER.
KAUFMANN, C. y DOVAL, D. (1999). Paternalismos pedagógicos. Rosario: Laborde.
PASO, M. (2012). Políticas, élites intelectuales y discursos en la construcción de la universidad excluyente. El caso de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata (1976-1983). Tesis de maestría no publicada. FLACSO/Argentina. Disponible en:
http://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/5325/2/TFLACSO-2012MLP.pdf
MORGADE, G. y ALONSO, G. (comp) (2008). Cuerpos y sexualidades en la escuela: de la normalidad a la disidencia. Buenos Aires: Paidós.
NASSIF, R. (1959). Pedagogía General, Buenos Aires: Kapelusz.
NASSIF, R. (1980). Teoría de la educación. Buenos Aires: CINCEL.
PEREZ – ROSAS CÁCERES, A. (1997). Víctor García Hoz. Padre de la Educación Personalizada. Lima: Editorial IDI.
RODRIGUEZ, L. (2014). “La pedagogía personalista de García Hoz en las universidades argentinas” Ponencia presentada en las IV Jornadas de Historia de la Universidad Argentina, desarrolladas el 20 y 21 de noviembre de 2014, en la Universidad Nacional de Mar del Plata.
SILBER, J. (2011). Tendencias pedagógicas en la carrera de Ciencias de la Educación. La incorporación y el desarrollo de las pedagogías tecnocráticas (1960-1990), en Julia Silber y Mónica Paso (Coord.). Universidad y formación docente. Políticas, tendencias y prácticas en la Carrera de Ciencias de la Educación y en otros profesorados (1960-1990), (pp. 19-46). La Plata, EDULP.
The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensing it under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and publication initial in this magazine. All content is published under the Creative Commons 4.0 international license: Attribution-Non-Commercial-Share Alike.