Abstract
The aim of this study was to analyze the front-pages in virtual classrooms of an undergraduate degree blended learning course, in order to diagnose the usage modes from the perspective of the ‘user author' producer. The analysis stems from these questions: how do we design the front-page?, how do we organize the information in the interface?, to what extent and why does multimodality appear? Data were extracted according to two basic semiotic categories 'image' and 'text'; and they were systematized taking into account other categories such as: 'usability', 'legibility', 'readability' and 'design'. The results show that to a certain extent 'user authors' still build front-pages under parameters linked to linear and monomodal texts rather than to multimodal ones.References
ADELL, J; CASTELLET, J. M.; PASCUAL, J. (2004): Selección de un entorno virtual de enseñanza/aprendizaje de código fuente abierto para la Universitat Jaume I. Centro de Educación y Nuevas Tecnologías de la UJI. Disponible en: <http://cent.uji.es/doc/eveauji_es.pdf > [20 de enero 2016]
AREA MOREIRA, M; MEDINA, M.C.; GARCÍA, A.; NOARBE, R.; GONZÁLEZ, C.S.; RODRÍGUEZ, W et al. (2002) Los Campus Virtuales Universitarios en España. Análisis del estado actual, en Actas II Congreso europeo TIEC. Barcelona: Junio, 2002. Disponible en https://www.researchgate.net/publication/242168212_Los_Campus_Virtuales_Universitarios_en_Espana_Analisis_del_estado_actual_1 [10 de marzo de 2017]
AREA MOREIRA, M.; GROS SALVAT, B.; MARZAL GARCÍA-QUISMONDO, M.A. (2008). Alfabetizaciones y Tecnologías, de la Información y la Comunicación. Madrid: Editorial Síntesis S.A.
BARBERÁ, E.; BADIA, A. (2005) Hacia el aula virtual. Actividades de enseñanza y aprendizaje en la red, en Revista Iberoamericana de Educación, OEI. Disponible en <http://rieoei.org/index.php> [20 de diciembre de 2017]
BESEMER, J.; KRESS, G. (2016) Multimodality, Learning and Communication: A Social Semiotic frame. Abingdon: Routledge.
BONSIEPE, G. (1999). Del objeto a la interfase. Mutaciones del diseño. Buenos Aires: Ediciones Infinito.
BURBULES, N. (2004) Rethinking the virtual, en Revista Informática na Educação: teoria & prática, Porto Alegre, 7 (1): 89-107. Disponible en http://www.seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/viewFile/4942/3343 [30 de noviembre de 2016]
COLORADO AGUILAR, B.; EDEL NAVARRO, R. (2012) La usabilidad de TIC en la práctica educativa, en: Revista de Educación a Distancia, (30): 1-11. Disponible en http://www.um.es/ead/red/30 [25 de marzo de 2017]
DIOSDADO, S. (2012).14 reglas de usabilidad para crear hipervínculos Papers Blogs. Disponible en: <http://www.samueldiosdado.com/10/14-reglas-de-usabilidad-para-crear-hipervinculos/> [27 de marzo de 2017]
FAINHOLC, B. (2012). Una tecnología educativa apropiada y crítica. Nuevos conceptos. 1ª ed. Buenos Aires: Lumen Hvmanitas.
FRASCARA, J. (1997). Diseño gráfico para la gente. Comunicaciones de masa y cambio social. Buenos Aires: Ediciones Infinito.
GOMBRICH, E. (2000) La imagen y el ojo. Nuevos estudios sobre la psicología de la representación pictórica. Trad. Alfonso López Lago y Remigio Gómez Díaz. Madrid: Debate.
HORTON, W. (2000) Designing Web-Based Training: How to Teach Anyone Anything Anywhere Anytime. New York: Wiley & Sonc Inc.
INSUASTY PORTILLA, E. (2013) Lectura y lecturabilidad icónica en objetos de aprendizaje soportados por plataformas virtuales. Universidad de Salamanca.
JEWIT, C.; BEZEMER, J. & O’HALLORAN, K. (2016) Introducing Multimodality. Abingdon: Routledge.
JIMDO GmbH (2017) Matthias Henze, Hamburg, Germani.
KRESS, G. (2003) Literacy in the New Media Age. Abingdon: Routledge.
KRESS, G. (2005) El alfabetismo en la era de los nuevos medios de comunicación. Granada: Ediciones El Aljibe-Enseñanza Abierta de Andalucía.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. (2010) Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. New York: Roultedge.
LADAGA, C.; CALVENTE, P. (2015) La comunicación visual. Recurso para la producción de materiales didácticos digitales. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Seminario de Posgrado La comunicación visual: recursos para la producción de materiales didácticos digitales.
LÉVY, P. ([1997] 2007) Cibercultura: la cultura de la sociedad digital. Informe al Consejo de Europa. Barcelona: Anthrophos; México: Universidad Autónoma Metropolitana Iztapalapa. Disponible en https://antroporecursos.files.wordpress.com/2009/03/levy-p-1997-cibercultura.pdf [20 de enero 2017]
MONTESINOS, J. L.; MAS HURTUNA, M. (2007) Manual de tipografía. Valencia: Campgràfic.
PÉREZ, S. (2009). Los medios y los modos: una mirada semiótica a los entornos virtuales de aprendizaje (pp.55-66). En PÉREZ S. y IMPERATORE, A. (Comp.) Comunicación y Educación en entornos virtuales de aprendizaje: perspectivas teórico-metodológicas. 1a ed. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes, Panel de Expertos I.
PRESSMAN, R. (2002) Ingeniería del Software. Un enfoque práctico. 5ª ed. México: McGraw-Hill.
SANZ, G. (2006). La comunicación con los estudiantes en el entorno virtual, Universitat Oberta de Catalunya. Disponible en:
<https://eformacion.files.wordpress.com/2008/02/comunicacion_estudiantes.pdf> [10 de marzo 2017]
SCOLARI, C. (2015) Ecología de los medios: entornos, evoluciones e interpretaciones. Barcelona: Gedisa.
SIGAUD-SELLOS, P. (2010) Aproximación a los conceptos de legibilidad y lecturabilidad. Aplicación a la lectura de textos digitales. Pamplona. Universidad de Navarra. Disponible en http://www.academia.edu/4137854/Aproximaci%C3%B3n_a_los_conceptos_de_legibility_y_readability_aplicaci%C3%B3n_a_la_lectura_de_textos_digitales [30 de marzo de 2017]
SONEIRA, A. (2009) La ‘Teoría Fundamentada en los datos (Grounded Theory) de Glaser y Strauss (pp.153-173). En VASILACHIS DE GIALDINO (Coord.) Estrategias de investigación cualitativa, México: Gedisa.
YUS, F. (2010). Ciberpragmática 2.0. Nuevos usos del lenguaje en Internet. 1ª ed. Barcelona: Ariel.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2017 Viviana Corina Svensson