Abstract
This paper provides an analysis in order to conceptualize social networks and learning communities, learn about their importance and present some methodological strategies for their study in education with an emphasis on interaction and communication. Nowadays, social networks grow in an accelerated manner in various fields including education, and the educational institutions are interested in incorporating social media to support the learning processes of students and teachers. Actions so far have not been widespread, so we need to do more research to realize the strengths and weaknesses of the relevance and impact of their use for educational purposes.
References
ABUIN, N. (2009). Las redes sociales como herramienta educativa en el ámbito universitario. Disponible en: <http://moodle.upm.es/adamadrid/file.php/
/web_IV_jornadas_ADA/ comunicaciones/30_Abuin.pdf> [15 de mayo de 2014].
BLUMER, H. (1982). El interaccionismo simbólico: Pensamiento y perspectiva. Barcelona, España: Hora.
BOYD, D.; ELLISON, N. (2007). Social network sites: Definitión, history, and scholarship, Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), article 11. Disponible en: < http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/
boyd.ellison.html> [20 de mayo de 2014].
BUENO, L. (2013). Innovar el proceso educativo: la construcción de los sujetos. México: Juan Pablos Editor.
CARRIÓN, C. (2007). Educación para una sociedad del conocimiento, Comité Regional Norte de Cooperación con la UNESCO. Disponible en: [30 de mayo de 2014].
CUAUTLE, O. (2011). Uso de las redes como estrategia de aprendizaje con estudiantes del bachillerato en general de Puebla. Una experiencia de estudio en el BGO “San Andrés”. Ponencia Entornos virtuales. Congreso Nacional de Investigación Educativa. Secretaria de Educación Pública del Estado de Puebla. México. Disponible en: < http://www.comie.
org.mx/congreso/ memoriaelectronica/ v11/docs/area_07/1841.pdf> [22 de mayo de 2014].
COBO, C.; PARDO, H. (2007). Planeta Web 2.0. Inteligencia colectiva o medios fast food. Grup de Recerca d'Interaccions Digitals, Universitat de Vic. México: Flacso.
DE HARO, J. (2010). Redes sociales en educación. Barcelona: Colegio Amor de Dios. Disponible en: <http://www.educando/rddw/guiadidactica/ c)%20Recursos%20actividades%20pedagogicas%20TIC/
Redes%20Sociales/redes_sociales_educacion.pdf> [24 de mayo de 2014].
ESPUNY, C.; GONZÁLEZ, J.; LLEXIÁ, M.; GISBERT, M. (2011). Actitudes y expectativas del uso educativo de las redes sociales en los alumnos universitarios. Revista de la Universidad y Sociedad del Conocimiento, 8 (1). Disponible en: < http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/ rusc/article/v8n1-espuny-gonzalez-lleixa-gisbert/v8n1-espuny-gonzalez-lleixa-gisbert> [28 de abril de 2014].
FERNÁNDEZ, I. (2007). Potencialidad educativa de las redes sociales. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo. España: Universidad Extremadura. Disponible en: <http://www.ride.org.mx/ pdf/globalizacion/02_globalizacion.pdf> [7 de mayo de 2014].
GARCÍA, J.; ÁLVAREZ, G. (2008, octubre). Reconfiguración como sujetos de comunicación: Implicaciones para los ambientes virtuales con fines educativos. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 5(2). Disponible en: http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v5n2-garcia-alvarez [3 de marzo de 2014].
GARCÍA, S. A. (2008). Las redes sociales como herramientas para el aprendizaje colaborativo, una experiencia en facebook. Universidad Andrés Bello Chile. Disponible en: http://www.mentalidadweb.com/wp-content/ uploads/2008/07/ comunicacion_facebook_annagarciasans.pdf [12 de abril de 2014].
GOFFMAN, E. (2006). La presentación de la persona en la vida cotidiana. (6º. Reimpresión). Argentina: Amorrortu,
GÓMEZ, J.; REDONDO, C. (2011). Las redes sociales como fuente de conocimiento en la enseñanza primaria. XII Congreso Internacional de Teorías de la Educación. Universidad de Barcelona. España. Disponible en: <http://www.cite2011.com/ Comunicaciones/ TIC/150.pdf> [3 de junio de 2014].
GÓMEZ, M.; ROSES, S.; FARÍAS, P. (2012). El uso académico de las redes sociales en universitarios. Revista Científica de Comunicación y Educación. Málaga, España. Disponible en: <http://www.revista
comunicar.com/pdf/preprint/38/14-PRE-13426.pdf> [4 de abril de 2014].
HERNÁNDEZ, S. (2008). El modelo constructivista con las nuevas tecnologías: aplicado en el proceso de aprendizaje. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. (5) 2, pp.26-35. Disponible en: http://www.uoc.edu/rusc/5/2/dt/esp/hernandez.pdf [15 de mayo de 2014].
MORENO, M. (2004a). Aprendizaje colaborativo y redes del conocimiento. En: Actas de las IX Jornadas Andaluzas de Organización y Dirección de Instituciones Educativas. Granada: Grupo Editorial Universitario. pp. 55-70.
MORENO, M. (2004b). Nuevos rumbos para la educación. Cuando las brechas se vuelven caminos. Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara.
NASO, F.; BALBI, L.; DI GRAZIA, N.; PERI, J. (s.f.). La importancia de las redes sociales en el ámbito educativo. Universidad Nacional del Noroeste de la Provincia de Buenos Aires Escuela de Tecnologías. España. Disponible en: <http://teyet2012.et.unnoba.edu.ar/ wp content/uploads/2012/08/4646.pdf> [12 de abril de 2014].
ROIZ, M. (1989). La familia, desde la teoría de la comunicación de Palo Alto. Revista REIS, 48/49, pp. 117-136. Disponible en:
descarga/ articulo/249259.pdf> [3 de marzo de 2014].
STATISTA (2015). Leading social networks worldwide as of January 2015, ranked by number of active users (in millions). Disponible en: http://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/ [9 de marzo de 2015]
WATZALAWICK, O.; HELMICK, J.; JACKSON, D. (1985). Teoría de la comunicación humana. Interacciones, patologías y paradojas. Madrid, España: Herder.
WORLD STATS (IWS) (2014). Estadísticas de la población mundial y usuarios de Internet. Disponible en: http://www.internetlivestats.com/internet-users/ [8 de mayo de 2014].
The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensing it under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and publication initial in this magazine. All content is published under the Creative Commons 4.0 international license: Attribution-Non-Commercial-Share Alike.