Rural Youth: Reflections on School Educational Practices and Training Experiences in Médano de Oro, San Juan, Argentina.

Authors

  • Valeria Gili Diez UNSJ

DOI:

https://doi.org/10.33255/3674/2295

Keywords:

rural youth, school educational practices, formative experiences

Abstract

In this article, we address the meanings that education and school have for rural youth in the town of Médano de Oro, part of the Rawson Department of the Province of San Juan. Along with this, we attempt to understand the differential meanings that stakeholders give to school educational practices and other formative experiences that permeate rural social space and take place within the context of specific structural configurations. This article arises from the dialogue between two disciplines within the vast field of Social Sciences: Rural Sociology and Sociology of Youth, with the aim of reflecting on and rethinking contemporary rural youth. The choice of rural youth as subjects of inquiry brings into consideration the intense debates surrounding Latin American youth, making their definitions and implications complex, polysemic, and often controversial. The study is framed within a critical socio-anthropological approach (dialectical-relational), which allowed us to conceive of research as a flexible process in which actors are producers of practices and meanings. The work was oriented toward generating knowledge that reflects the inherent complexity of social space.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico. Taurus.

Bourdieu, P. (1997a). Espacio social y espacio simbólico. En P. Bourdieu, Razones prácticas: Sobre la teoría de la acción. Anagrama.

Bourdieu, P. (1997b). Razones prácticas: Sobre la teoría de la acción. Anagrama.

Bourdieu, P. (2002). La "juventud" no es más que una palabra. En Sociología y cultura. Grijalbo.

Cragnolino, E., & Lorenzatti, M. (2000). Formación docente y escuela rural. Dimensiones para abordar analíticamente esta problemática. Páginas de la E.C.E. de la FFyH - UNC, 63–76. Narvaja Editor.

Cragnolino, E. (2001). Educación y estrategias de reproducción social en familias de origen campesino del norte de Córdoba (Tesis doctoral, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires).

Cragnolino, E. (2006). Perspectivas y procedimientos en una investigación sobre educación de jóvenes y adultos en contextos rurales de Argentina. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 28(1), 101–121. Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y el Caribe.

Cragnolino, E. (2014–2015). Transformaciones estructurales y políticas. Configuración de prácticas educativas rurales (Proyecto SECYT, Secretaría de Ciencia y Técnica de la UNC, Resolución Rectoral 1565-14).

Dacuña, R. (2013). Experiencias formativas e identidades laborales de trabajadores y productores agropecuarios de Médano de Oro, Provincia de San Juan (Tesis doctoral, Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba).

Dacuña, R., & Gili Diez, V. (2014). Reflexiones en torno a la "historia en persona": Procesos de identificación y distinción en el espacio social de Médano de Oro. Ponencia presentada en el III Seminario Taller de la Red de Investigadores en Antropología y Educación (RIAE), Buenos Aires, Argentina.

Dussel, E. (1998). Ética de la liberación en la edad de la globalización y la exclusión. Trotta.

Gili Diez, V. (2010). El mundo del trabajo de jóvenes horticultores: Una aproximación a sus prácticas y representaciones sociales (Tesis de grado, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de San Juan).

González Cangas, Y. (2003). Juventud rural: Trayectorias teóricas y dilemas identitarios. Nueva Antropología, 19(63), 153–175.

González Gentile, M. (2001). Los agrónomos: Nuevos actores sociales en la división del trabajo hortícola. Ponencia presentada en el 5º Congreso Nacional de Estudios del Trabajo (ASET), Buenos Aires, Argentina.

Gutiérrez, A. B. (2007). Herramientas teórico-metodológicas de un análisis relacional para los estudios de la pobreza. En Pobreza y desarrollo humano, Ciencia, Docencia y Tecnología, Número Temático Global 2007, 35, 15–33.

Padawer, A. (2009). Expandiendo los alcances del aprendizaje situado fuera de la escuela: La participación periférica y adiestramiento como conceptos de análisis para las experiencias formativas en la producción familiar-doméstica rural. Ponencia presentada en el IV Congreso Argentino y Latinoamericano de Antropología Rural, Mar del Plata, Argentina.

Padawer, A. (2010a). Tiempo de estudiar, tiempo de trabajar: La conceptualización de la infancia y la participación de los niños en la vida productiva como experiencia formativa. Horizontes Antropológicos, 16(34), 349–375.

Padawer, A. (2010b). La protección de los derechos de la infancia Mbyá-Guaraní: Aportes de la etnografía en la problematización de las experiencias formativas. Espaço Ameríndio, 4, 52–81.

Plan de Ordenamiento Territorial del Área Metropolitana de San Juan. (2013). https://www.mininterior.gov.ar/planificacion/pdf/planes-loc/SANJUAN/Plan-de-Ordenamiento-Territorial-del-Area-Metropolitana-de-San-Juan-PLAM-SJ.pdf

Puiggrós, A. (1990). Historia de la educación en la Argentina (Tomo I). Galerna.

Puiggrós, A. (2003). ¿Qué pasó en la educación? Breve historia desde la conquista hasta el presente. Galerna.

Tenti Fanfani, E. (2010). Sociología de la educación. Ministerio de Educación de la Nación.

Published

2025-08-20

How to Cite

Gili Diez, V. (2025). Rural Youth: Reflections on School Educational Practices and Training Experiences in Médano de Oro, San Juan, Argentina. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 36(74 (may-ago). https://doi.org/10.33255/3674/2295

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.