“Finding oneself in a place.” Rootedness and mobility of young people in the rural intercultural social space of Misiones
DOI:
https://doi.org/10.33255/3674/2315Keywords:
rootedness; mobility; rural youth; interculturalityAbstract
In this article, we problematize the notion of arraigo (rootedness) by focusing on the mobilities experienced by young people living in rural worlds. Based on findings from research with Mbya Guaraní and criollo (local non-Indigenous) youth studying at the Tajy Poty Intercultural Bilingual Institute (Cerro Romero, Gobernador Roca, Misiones), we ask about what is locally referred to as hallarse in a place. This is a native category connected to territorial identifications shaped by available traditions of knowledge, expressed in embodied and virtual ways of inhabiting farms, Indigenous communities, the colonia (rural settlements), the school, and the interstices between these spaces.
The data were constructed within the framework of two collaborative projects carried out with the school, as well as anthropological research in different rural contexts of northeastern and central Argentina concerning youth formative experiences. We conducted interviews and ethnographic observations in the school, communities, and colonias, along with cartography and community theater workshops, an educational visit, and walks along local paths with the young people.
Downloads
References
BARÉS, A., ROA M. L., & HIRSCH, M. (2024). Juventudes rurales intersticiales. Aportes para un enfoque etario en la ruralidad argentina. Mundo Agrario, 25(58), e237. https://doi.org/10.24215/15155994e237
BARTOLOMÉ, M. A. (2009). Parientes de la selva, los guaraníes mbyà de la Argentina. CEADUC.
BOURDIEU, P. (1999). El conocimiento por cuerpos. En Meditaciones pascalianas. Anagrama.
BOURDIEU, P. (1997). Espacio social y poder simbólico. En Razones prácticas. Anagrama.
CADOGAN, L. (1992 [1959]). Ayvu Rapyta: textos míticos de los Mbyá-Guaraní del Guairá. Biblioteca Paraguaya de Antropología.
CEBOLLA BADIE, M. (2013). Cosmología y naturaleza mbya-guaraní. Tesis de doctorado. Doctorado en Antropología Social y Cultural, Facultad de Geografía e Historia, Universidad de Barcelona.
CEBOLLA BADIE, M. (2016). Cosmología y naturaleza mbya-guaraní. Biblos.
CROVETTO, M. M. (2019). Espacios rurales y espacios urbanos en la teoría social clásica. Quid, 16(11), 15-31.
ENRIZ, N. (2010). Jeroky Pona. Juegos, saberes y experiencias infantiles mby- guaraní en Misiones. Tesis doctoral en Antropología., Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.
GARLET, I.J. (1997). Mobilidade Mbya: historia e significado. Tesis de maestría, Pontificia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.
GOLÉ, C. (2023). Territorio, identificaciones étnicas y conocimiento: las actividades productivas a través de la memoria de dos comunidades mbya del sudoeste misionero (1960-2019). Tesis de doctorado no publicada. Argentina: Universidad de Buenos Aires.
GOLÉ, C., y HIRSCH, M. M. (2024). Transformaciones educativas, transformaciones territoriales: sobre la ampliación de las experiencias formativas en el espacio social rural intercultural de Misiones (Argentina). Diálogos sobre educación, (31): 1-25.
HIRSCH, M. M., BARÉS, A. y ROA M. L. (2023). Juventudes y Ruralidades en Argentina. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras-UBA.
HIRSCH, M. M. y ROA, M. L. (2024). Simposio 30 – Jóvenes y desigualdades en América Latina, VII Congreso ALA, Rosario, 11 al 15 de marzo.
HIRSCH, M. M. y PADAWER, A. (2024). Saber hacer y hallarse en la chacra: una revisión a la dicotomía teoría-práctica a partir del aprendizaje técnico de los/as jóvenes en las Escuelas de la Familia Agrícola (Misiones, Argentina). En Padawer, A.; F. Mura (comps.). Aprendizajes situados, procesos sociotécnicos y tradiciones de conocimiento en Brasil y Argentina. Edición digital: Asociación Latinoamericana de Antropología.
HAESBAERT, R. (2007). Território e multiterritorialidade: um debate. Universidade Federal Fluminense.
HAESBAERT, R. (2013). Del mito de la desterritorialización a la multiterritorialidad. Cultura y Representaciones Sociales, 8(15), 9-42.
KUSCH, R. (2009). Obras completas, tomo II y tomo III. Fundación Ross.
INGOLD, T. (2002 [2000]). The perception of the environment. Routledge.
INGOLD, T. (2011). Being Alive: Essays on Movement, Knowledge, and Description [Estar vivo: ensayos sobre movimiento, conocimiento y descripción]. Londres: Routledge.
INGOLD, T. (2012). Ambientes para la vida. Ediciones Trilce.
LADEIRA, M.I. (2007). O camnhar sob a luz. Territorio mbya á beira do océano. UNESP.
MORETTO, O., HIRSCH, M. M. y LEMMI, S. (2021) Trabajo, educación y proyectos de futuro de jóvenes y adultos/as horticultores/as migrantes. Revista Temas Sociales 49. Bolivia - noviembre de 2021, pp. 60-85, ISSN 0040-2915.
PADAWER, A., HIRSCH, M. M. y GOLÉ, C. (2025). Hacerse agricultor. Experiencias formativas de jóvenes rurales en el noreste argentino. Revista Latinoamericana de Estudios Rurales, 10 (19), 1-30.
ROA, M. L.; HIRSCH, M. M. y BARÉS, A. (2023). Juventudes rurales intersticiales: Aportes desde una somática del arraigo. Debates en Sociología, (57), 349-379.
ROA, M. L. (2017). Juventud rural y subjetividad: la vida entre el monte y la ciudad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Grupo Editor Universitario.
ROA, M. L. (2015). Ser-en-el-yerbal. La constitución de subjetividades tareferas en los jóvenes de los barrios periurbanos de Oberá y Montecarlo (Misiones). Tesis de Doctoral en Ciencias Sociales. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires.
ROA, M. L. y MITIDIERI, C. F. (2021). “Filosofía con pies carmesí. Entre la tarefa, el pensamiento americano y la teoría crítica”. En Gordillo, R.; Martin, J.; Mitidieri, F.; Roa, M. L.; Ruiz Flores, R.; Schutijser, D.; Vinolo, S. (Comp.), Miradas Cruzadas 2-3. La nueva escena del sujeto, pp. 277-306. Quito: Pontificia Universidad Católica del Ecuador.
WILDE, G. (2007) De la depredación a la conservación. Génesis y evolución del discurso hegemónico sobre la selva misionera y sus habitantes. Ambiente & Sociedade, 10(1), 87-106.
WRIGHT, P. (2008). Ser-en-el-sueño. Crónicas de historia y vida toba. Biblos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carla Golé, María Luz Roa, María Mercedes Hirsch

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensing it under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and publication initial in this magazine. All content is published under the Creative Commons 4.0 international license: Attribution-Non-Commercial-Share Alike.